PDA

Archiv verlassen und diese Seite im Standarddesign anzeigen : Inönü - gut oder schlecht?

KingTurek
05.05.10, 09:05
Die Frage scheint die Türkei geteilt zu haben.
Was sagen die User dazu. Um ehrlich zu sein war Inönü nicht gerade mein Lieblingspolitiker, aber vielleicht haben einige überzeugende Argumente ihn zu mögen bzw noch weniger zu mögen.

mily
05.05.10, 10:02
Aus einem hervorragenden Soldaten wird nicht immer ein hervorragender Politiker und aus einem überzeugten Milli-Görüs-Anhänger nicht immer ein überzeugter Demokrat. Dem hervorragenden Soldaten Inönü verdanken wir tausendmal mehr als dem Pseudodemokraten Erdogan.

leser
05.05.10, 10:47
Ich für meinen Teil halte sowohl von Ismet Inönü als auch von seinem (leider zu früh verstorbenem) Sohn Erdal Inönü, den ich persönlich kennen lernen durfte, sehr viel: Beide Staatsmänner haben Grossartiges für die Türkei und den Weltfrieden geleistet. Mögen beide in Frieden ruhen!

demokrat99
05.05.10, 11:08
der typ war Machtgeil... hat die türkei wirtschaftlich ruiniert..dank ihm wurde Menderes aufgehängt, der wollte Atatürk verdrängen, im dem Münzen und Geldscheine mit seinem Bild gedruckt wurden...
Atatürk hat ihm gesagt das er kein guter Politiker ist und nicht Präsident sein soll...
Er hat Celal Bayar anagelogen.. das Atatür gesagt haben soll das er Ministerpräsident sein soll...
.dank ihm gab es zwei Putsch ende der 60er und mitte der 70er, hoch lebe INÖNÜ.. und seiner Politik :( Quelle: Demir Kirat, und eine Doku von STV

leser
05.05.10, 11:15
@demokrat99: fikir budalasi degil bilgili ve terbiyeli ol!

Yigit Efe
05.05.10, 11:32
Bence kurtulus savasinda kumandan görevini üslenen bir asker kötü olamaz. Kendinisi bizzat vatanseverdir ve canini yurdu icin feda etmeye hazirdi. Kendisi iyi kalpli olupta, siyaseti herzaman iyi olmaya bilir. Ama bunu belirlemek bize düsmez. Kendisi merhum reisi cumhurumuz oldugu icin arkasindan kötü konusmak yakismaz.

Yinede bunu belirtmek isterimki Atatürkden üstün bir türk siyasetci yoktur. Kendisi ne yaptiysa milleti ve vatani icin yapti. Bir Mehmet ölür, bin Mehmet gelir. Ama Mustafa Kemal gibi adam bin yilda bir gelir.

demokrat99
05.05.10, 11:32
@demokrat99: fikir budalasi degil bilgili ve terbiyeli ol!

das sind leider die fakten, habe ja die Quellen erwähnt, von mir nichts erfunden, du bist ein fan ich bin kein fan....

Nebucadnezar
05.05.10, 15:09
Hitler’e benzemeyen kim var ki Türkiye'de?

leser
05.05.10, 15:16
das sind leider die fakten, habe ja die Quellen erwähnt, von mir nichts erfunden, du bist ein fan ich bin kein fan....

Ja Du hast völlig recht: Ich bin ein Fan der unabhängigen, demokratischen Türkei - Du aber nicht! ;-)

PS: Deine Quellen sind keine Grundlagen, sondern pure Meinungen, die ich als falsch bewerte...

Harko
05.05.10, 15:34
@demokrat99 (http://www.politikcity.de/forum/member.php?4610-demokrat99)

Das ist schwachsinnig.
Seine Aufgaben und die Situation waren sehr schwierig.
Und Tatsache ist, dass das Volk (damals nochmehr) nicht demokratisch war
und deswegenkann man auch so über Menderes ziemlich lange diskutieren...
Viiiel zu diskutieren aber beziehen wir uns einfach nur auf Inönüs person.
ich finde es beleidigend von dir, ihn machtgeil zu nennen.
Ich bin froh in solch schwierigen Zeiten wie leser sagte einen solchen Staatsmann gehabt zu haben der viel für die Türkei und den Weltfrieden geleistet hat.

KingTurek
05.05.10, 17:26
Bence kurtulus savasinda kumandan görevini üslenen bir asker kötü olamaz. Kendinisi bizzat vatanseverdir ve canini yurdu icin feda etmeye hazirdi. Kendisi iyi kalpli olupta, siyaseti herzaman iyi olmaya bilir. Ama bunu belirlemek bize düsmez. Kendisi merhum reisi cumhurumuz oldugu icin arkasindan kötü konusmak yakismaz.

Yinede bunu belirtmek isterimki Atatürkden üstün bir türk siyasetci yoktur. Kendisi ne yaptiysa milleti ve vatani icin yapti. Bir Mehmet ölür, bin Mehmet gelir. Ama Mustafa Kemal gibi adam bin yilda bir gelir.

Ja klar, aber es ging um Inönü als Politiker und nicht Inönü als Soldat.
Ich habe gehört das er sehr viele Ägäisinseln "verschenkt" hat, weil er diese als unwichtig betrachtete.
Und er soll, als Kurde, gesagt haben "Wozu brauchen wir im Südosten Schulen, wir kommen nichtmal mit ungebildeten Kurden zurecht" oder so ähnlich.

Er soll auch nur die Grundschule besucht haben.

Enver
05.05.10, 17:33
Weder noch... Ganz ehrlich... Weder noch... Er hat fatale Fehler gemacht.
Aber er hat auch wirklich tolle Arbeiten geleistet.

Das er eine der vier Inseln nicht mitbekommen hat... Hmm, lächerlich.
Das er es schaffte das die Türkei nicht in den zweiten WK kommt war ziemlich gut.

Was er so zur Zeit der DP geleistet hat und was für Parolen durch ihn entstanden sind... wirklich sehr mies.
Das er nach Atatürks Tod dafür sorgte, das viele die als Verräter angesehen wurden (zu unrecht) wieder die Chance gab herzukommen, ja sogar mitzuwirken, dafür bin ich ihm sehr dankbar.

Aber... Ihm wird vieles zu Unrecht vorgeworfen. Das liegt ganz einfach daran, das er nicht per Gesetzt geschützt wird und einige Dinge ihm in die Schuhe geschoben werden.

demokrat99
05.05.10, 18:05
Ja Du hast völlig recht: Ich bin ein Fan der unabhängigen, demokratischen Türkei - Du aber nicht! ;-)

PS: Deine Quellen sind keine Grundlagen, sondern pure Meinungen, die ich als falsch bewerte...

und deien aussage ist Demokratisch oder Diktatorisch?

ich mag nicht Erdogan... aber mit Hitler zu Vergleichen.. das stimmt....

emire
05.05.10, 18:17
Ich empfinde an unseren verstorbenen Staatspräsidenten Ismet Inönü unendlichen Dank.
Er hat es als Staatsmann verstanden, die Türkei außerhalb des 2.Weltkrieges ohne einen Schuß, zu Manöverieren.

Lieber Herr Erdogan sie repräsentieren die Türkei,bitte benehmen sie sich dem entsprechen.Der Vergleich mit Adolf Hitler ist unerhört,so spricht ein Staatsmann nicht über einen verstorbene vorgänger.

stolperetikette
05.05.10, 18:24
Yarası olan "Heimatloslar" gocunur.

carekanli
05.05.10, 19:50
inönü wollte wenigstens seine heimat nicht kampflos aufgeben. hätte erdogan zu dieser zeit gelebt hätte es ein yünan acilim gegeben

Enver
05.05.10, 20:04
inönü wollte wenigstens seine heimat nicht kampflos aufgeben. hätte erdogan zu dieser zeit gelebt hätte es ein yünan acilim gegeben

Ach komm. Übertreib doch nicht.
Sieh, sein Opa hat damals gelebt, der hat bis zum Tod gekämpft.

tricky
05.05.10, 20:25
Ich für meinen Teil halte sowohl von Ismet Inönü als auch von seinem (leider zu früh verstorbenem) Sohn Erdal Inönü, den ich persönlich kennen lernen durfte, sehr viel: Beide Staatsmänner haben

Willst du erzählen wie es dazu kam?:)

Enver
05.05.10, 20:26
Was ich mich Frage ist die Sache mit Inönü und Atatürk in seiner Zeit.

Denn erst kamen seine Bilder neben die von Atatürk und später wurden sie sogar gänzlich ersetzt.
Ich habe gelesen das Nutuk zu seiner Zeit nicht gedruckt wurde.

Ich finde das so gesehen eigentlich gut. Ok, das ein Buch nicht gedruckt wird ist falsch.
Damit meine ich, das immer der nächste Präsident im Mittelpunkt steht.
Oder von mir aus das diese Personenkult vollkommen aufgehoben wird.

Haben wir sowas in Frankreich, Deutschland, England, Italien?

Celal Bayar hat einen sehr großen Fehler gemacht, wie ich finde.
Er hat als erster Atatürk für politische Zwecke benutzt. 1950 wurde Nutuk in Massen gedruckt
Anschließend kam im selben Jahr noch das Gesetzt zum Schutz von Atatürk. Nur gab es ein Problem. Man konnte rechtlich keine tote Person schützen.
Somit hat man sich dann durch einen deutschen Juristen schlau gemacht und kam darauf das man das Andenken an Atatürk schützen kann.

Das somit niemand das Recht hat Atatürk gegenüber Schimpfwörter zu benutzen ist ja schön und gut. Aber das Gesetzt wird weitreichender eingesetzt.
Man ist eben auch strafbar wenn man Atatürk oder seine Taten kritisiert. Nein, es geht sogar noch weiter. Wenn man irgendwas schreibt, was aber nicht im Einklang mit dem ist was Atatürk machte, schon wieder strafbar.

Also eine gute Sache hat die ganze Sache doch mit Inönü... Man spricht schon wieder über die Geschichte im yakin tarih...
Wer weiß welche Funde noch gemacht werden.

tricky
06.05.10, 00:06
Was ich mich Frage ist die Sache mit Inönü und Atatürk in seiner Zeit.

Denn erst kamen seine Bilder neben die von Atatürk und später wurden sie sogar gänzlich ersetzt.
Ich habe gelesen das Nutuk zu seiner Zeit nicht gedruckt wurde.

Ich finde das so gesehen eigentlich gut. Ok, das ein Buch nicht gedruckt wird ist falsch.
Damit meine ich, das immer der nächste Präsident im Mittelpunkt steht.
Oder von mir aus das diese Personenkult vollkommen aufgehoben wird.

Haben wir sowas in Frankreich, Deutschland, England, Italien?

Er hat als erster Atatürk für politische Zwecke benutzt. 1950 wurde Nutuk in Massen gedruckt
Anschließend kam im selben Jahr noch das Gesetzt zum Schutz von Atatürk. Nur gab es ein Problem. Man konnte rechtlich keine tote Person schützen.
Somit hat man sich dann durch einen deutschen Juristen schlau gemacht und kam darauf das man das Andenken an Atatürk schützen kann.

Das somit niemand das Recht hat Atatürk gegenüber Schimpfwörter zu benutzen ist ja schön und gut. Aber das Gesetzt wird weitreichender eingesetzt.
Man ist eben auch strafbar wenn man Atatürk oder seine Taten kritisiert. Nein, es geht sogar noch weiter. Wenn man irgendwas schreibt, was aber nicht im Einklang mit dem ist was Atatürk machte, schon wieder strafbar.

Also eine gute Sache hat die ganze Sache doch mit Inönü... Man spricht schon wieder über die Geschichte im yakin tarih...
Wer weiß welche Funde noch gemacht werden.

http://www.youtube.com/watch?v=5f1dfbw5N70&translated=1

Wurden diese beiden Damen strafrechtlich belangt für das was sie sagten?

Demoman
06.05.10, 00:10

Nein !

Aber das muss sie auch nicht. Die ist schon so für ihr leben bestraft !

leser
06.05.10, 00:16
Willst du erzählen wie es dazu kam?:)

Ja gerne; anlässlich der 75-Jahre-Feier der Republik Türkei konnte ich Erdal Inönü in Lausanne/Schweiz kennen lernen. Dabei hat mich Erdal Inönü insbesondere mit seiner zurückhaltenden, sehr geistreichen, humorvollen und überaus herzlichen Art und Weise sehr beeindruckt. Dieser Eindruck wird auch von türkeikritischen Geistern, wie z.B. dem deutschschweizer Unernehmer Klaus Stöhlker geteilt (siehe: http://www.stoehlker.ch/weblog/2006/06/08/erdal-inonu-ist-80-jahre-alt/). Leider muss ich hier deutsch und deutlich festhalten, dass sämtliche unflätigen Bemerkungen zu Ismet oder Erdal Inönü nichts mit Meinungsfreiheit zu tun haben, sondern das Eingständnis mangelnder Intelligenz bedeuten.

Ich empfehle übrigens allen mal den schönen Ferienort Cesme an der Ägäisküste zu besuchen: Dort kann man im Ortszentrum die Statue der Eltern von Erdal Inönü bewundern; Isemt Inönü mit seiner Ehefrau Hand in Hand. Gefällt mir sehr gut, weil sie nicht Heldenmut sondern familiäre Wärme ausstrahlt.

tricky
06.05.10, 00:29
@ Leser

Das klingt ja total schön. Ich glaube soche Begegnungen vergisst man nie *hach*

Demoman
06.05.10, 00:58
http://www.facebook.com/video/video.php?v=107653292611898&ref=mf#!/video/video.php?v=107653292611898

Nebucadnezar
06.05.10, 00:59
Inönü emperyalizme karsi mücadele etmis olabilir, ancak Mustafa Kemal Inönü'nün Ingiliz'ler len isbirligi icinde oldugunu anladi, dolayisiyla dikkat ederseniz Inönü M.Kemal'in ölüm yatagina ugramaz; Atatürk yaninda bulunmasini istemez, ret eder, cünkü Inönü'nün Ingiliz'ler len isbirligi yaptigini ögrendigi icin. Elbette belirli bir nokta'da saygi duyulubalir, fakat biraz Vatanhainligi de islemisdi Inönü'ye. Inönü dolayisiyla Atatürk'cü, yani Kemalist cizgide degildi, Ittihatciydi. Ittihatcilar da iste bugün'ün güya 'Kemalistleri'dir. Iste en bariz örnegi, CHP ve MHP. Kendilerini Kemalist empoze edip, yillarca bu sekilde halka sunarlar, fakat özünde Ittihatci'dir lar. Ittihat Terraki geleneginden gelmedirler. Atatürk CHP'nin kurucusudur, ancak Ittihat ve Terraki cizgisi CHP'yi de ele gecirmisdir. Ben bunlari öyle bos, laf olsun diye söylemiyorum, veya bazi seyleri carpitmak, veya Fetullahci gerici zihniyete bir gol kazandirmak icin de yazmiyorum, sadece gercegi sizlerlen paylasmak icin...Inönü'den iste bas edilmisken...Saygilarimla

Serden
06.05.10, 11:33
Anschließend kam im selben Jahr noch das Gesetzt zum Schutz von Atatürk.

Das lag daran, dass Bayar ideologisch ein fest überzeugter Kemalist war und unter der Regierung Menderes hat er ohnehin schon den ein oder anderen skeptischen Gesetzesentwurf unterzeichnen müssen.

BurakC
06.05.10, 14:32
Er war ein guter Soldat der unsere Nation beschützt hat. Aber als Politiker hat der versagt.

Enver
06.05.10, 19:37

Ich denke nicht. Die sagt auch nur... Ich liebe ihn nicht.
Aber hey, du siehst ja was für Ärger sie allein von den Menschen bekommen hat...

Dogal karsilanmadi, haber oldu, insanlar küfür etti, hakaret etti...

Enver
06.05.10, 19:44
Das lag daran, dass Bayar ideologisch ein fest überzeugter Kemalist war und unter der Regierung Menderes hat er ohnehin schon den ein oder anderen skeptischen Gesetzesentwurf unterzeichnen müssen.

Falsch... Das lag daran das Inönü so ziemlich alles hatte und Bayar fast nichts. Inönü war in der CHP und der Chef... Er war der zweite Mann, er war Präsident. Er hatte das Militär, die Medien...
So ziemlich alles auf seiner Seite... Und in dieser Zeit hat er eben sich selbst hervorgehoben. Und da dachte sich Bayar... Atatürk ausnutzen... Toller Plan. Gesagt getan...

Das hat Inönü natürlich sehr wohl bemerkt... Und wer glaubts? Die selbe Strategie hat diesesmal Inönü gegen Bayar und die DP verfolgt... Der Mann, der Atatürk all die Jahre aus der Bildfläche verschwinden lassen hat, war auf einmal der größte Atatürkcü... Und wer könnte etwas anderes behaupten? Er war der zweite Mann. Und zack... Die Mehrheit wieder auf seiner Seite...
Jetzt stell dir mal vor wir nehmen alle Leute aus der CHP und legen genau die selben Leute in eine andere Partei... SCP (Sosyal Cumhuriyet Parti) oder so...
Nun haben sie weder den Namen CHP noch haben sie die Fahne ... (Atatürkün kurdugu parti)... Jetzt rate mal wie viele Stimmen sie verlieren?
Schonmal darüber nachgedacht das Menschen allein schon wegen der Ideologie in der Schule automatisch pro-chp sind? Tja...

Wie gesagt, ich finde das Atatürk Koruma Kanunu soll erweitert werden. Atatürkü siyasi emelle alet etmek yasaktir.

trabizon61
06.05.10, 21:22
Wie gesagt, ich finde das Atatürk Koruma Kanunu soll erweitert werden. Atatürkü siyasi emelle alet etmek yasaktir.
Die Religion sollte man auch noch weiter schützten.

Nebucadnezar
06.05.10, 22:34
Ingiliz'ler ilen gizli isbirligini yürütmüstür; basda emperyalizme karsi atatürk len omuz omuza mücadele etmis fakat sonra emperyalistler len gizli calismalar yürütmüs

inönü özünde ittihatciydi; kemalist degil!
Chp-mhp de kemalist cizgide degil; onlar da ittihatci

Demoman
06.05.10, 22:41
Ingiliz'ler ilen gizli isbirligini yürütmüstür

Deswegen hat er den Antrag von Winston Churchill abgelehnt ihn im 2´ten Weltkrieg zu helfen.

TomBac
06.05.10, 22:57
Inönü finde ich super. Da spielt doch immer Besiktas - super Stimmung!

Steppenwolf
06.05.10, 23:01
Was zählt der Prophet schon im eigenen Land?

TomBac
06.05.10, 23:12
:brüll:

Stadteil inönü ist glaube ich nicht das Thema aba an einen :cay: in inönü hätt ich gerade auch gedacht...allerdings nach beim lesen deines Beitrages ...

Wie? Reden wir nicht über das Stadion? Ne, hürvetek, da muss dir ein Fehler unterlaufen sein, die müssen hier das Stadion meinen, weil von "super" usw. die Rede ist.

Ansonsten müßte ich davon ausgehen, dass ihr alle "vatan haini" seid!

Kurtoglu1919
06.05.10, 23:14
Ingiliz'ler ilen gizli isbirligini yürütmüstür; basda emperyalizme karsi atatürk len omuz omuza mücadele etmis fakat sonra emperyalistler len gizli calismalar yürütmüs

Deswegen hat er den Antrag von Winston Churchill abgelehnt ihn im 2´ten Weltkrieg zu helfen.

Slm Bruder!
Ich glaub so ganz unrecht hat er nicht, hab da mal vor Jahren gelesen, das angeblich auch Türkische Offiziere im 2.Weltkrieg in Englischen Maschinen, sich als Kampfpiloten an Einsätzen beteiligt haben, ich glaub war eh in der Hürriyet, wenn ich mich nicht Irre!

TomBac
06.05.10, 23:30
nö nö ich will nur Tee trinken...

Ozaman bende bir cay alayim...

Warst du schon einmal in Ungarn?

Serden
07.05.10, 12:31
Falsch... Das lag daran das Inönü so ziemlich alles hatte und Bayar fast nichts. Inönü war in der CHP und der Chef... Er war der zweite Mann, er war Präsident. Er hatte das Militär, die Medien...
So ziemlich alles auf seiner Seite... Und in dieser Zeit hat er eben sich selbst hervorgehoben. Und da dachte sich Bayar... Atatürk ausnutzen... Toller Plan. Gesagt getan...

Nein falsch, eben nicht. Wenn du schon sowas ablässt, dann erkläre auch was dafür gemacht worden ist. Solch oberflächliche Bemerkungen a la ''er hat den Nutuk in Massen'' gedruckt sind keine Belege sondern Behauptungen.

Es diente höchstens dazu um beide Seiten zu befriedigen. Auf der einen den Erlass zum arabischen Gebetsruf und auf der anderen die potenzielle Hochstilisierung Atatürks, dass du gerade vergeblich zu erörtern versucht hast.

Enver
07.05.10, 15:34
Nein falsch, eben nicht. Wenn du schon sowas ablässt, dann erkläre auch was dafür gemacht worden ist. Solch oberflächliche Bemerkungen a la ''er hat den Nutuk in Massen'' gedruckt sind keine Belege sondern Behauptungen.

Es diente höchstens dazu um beide Seiten zu befriedigen. Auf der einen den Erlass zum arabischen Gebetsruf und auf der anderen die potenzielle Hochstilisierung Atatürks, dass du gerade vergeblich zu erörtern versucht hast.

Auch wieder falsch.
Er wollte den Gebetsruf auf arabisch nicht zulassen. Menderes hat mit einem istifa gedroht und am Ende hat Bayar gezwungenermaßen unterschrieben.
Außerdem möchte ich nochmal an das Gesetzt erinnern. Das gesetzt war ja das der Ezan auf türkisch sein muss. Somit hat die DP dieses Gesetzt nur aufgehoben.
Also hatten die Menschen somit die freie Wahl ob sie nun weiter türkisch oder doch lieber arabisch Ezan machen. Man sieht ja wofür sich das Volk entschieden hat.

Zu Nutuk... Also diese Behauptung habe ich nicht einfach so gehört, nein gelesen. (In einem Buch. Küller Altinda Yakin Tarih Cilt 1 oder 2) Im Internet kannst du ja fündig werden. Auch gibt es Leute die das verneinen.
Am besten gibt es eine ganz leichte Möglichkeit. Beweise mal das ein Nutuk in den Jahren 1939-1949 gedruckt wurde... Muss ja irgendwo ein Nüsha sein...
Natürlich muss es ein Baski sein der nicht kacak ist ne... Ist eben genau so wie mit dem Geld. Guck... Ich beweis dir das Inönü die Bilder von Atatürk vom Geld weg gemacht hat indem ich dir die Bilder zeige.
So, nun bist du dran... Jetzt musst du ein Nutuk zwischen diesen Jahren finden der mit Erlaubnis gedruckt wurde...

Wenn du gewinnst, ok, kein Problem.
Sonst muss du zugeben das ich im Recht bin.

Enver
07.05.10, 15:39
So mein Lieber... Und hier hast du nochmal ne andere Quelle von einem anderen Autor...

http://www.habertek.net/ataturk-ve-nutuk

Eklenti:

Ich merke gerade, das ich eine Sache von dir falsch verstanden habe...

Serden
07.05.10, 19:11
Eklenti:

Ich merke gerade, das ich eine Sache von dir falsch verstanden habe...

Womit auch die ganze Diskussion überflüssig ist. Im Prinzip sage ich ja nicht gegen dich aus, lediglich sind deine logischen Schlussfolgerungen sehr dürftig.

So, nun bist du dran... Jetzt musst du ein Nutuk zwischen diesen Jahren finden der mit Erlaubnis gedruckt wurde...

Erstens muss ich gar nichts und zweitens habe ich sowas nicht behauptet. Mir ging es um Bayar und nicht um İnönü. Hoffentlich hast du das jetzt verstanden.

Enver
07.05.10, 19:53
Womit auch die ganze Diskussion überflüssig ist. Im Prinzip sage ich ja nicht gegen dich aus, lediglich sind deine logischen Schlussfolgerungen sehr dürftig.
Erstens muss ich gar nichts und zweitens habe ich sowas nicht behauptet. Mir ging es um Bayar und nicht um İnönü. Hoffentlich hast du das jetzt verstanden.

Ist ja oben als Eklenti... hmmm... Bayar... Genug weiß ich nicht. Kommt noch..

Yigit Efe
07.05.10, 20:02
http://www.mersinyenice.bel.tr/tema/Ahududu/logo.jpg

http://www.mersinyenice.bel.tr/ataturk/resim/Bar%C4%B1%C5%9F%20Park%C4%B1%2 0ve%20Vagon1.jpg

Kurtoglu1919
08.05.10, 03:14

http://www.dailymotion.com/video/x459ef_oktay-sinanoglu-acikliyor-inonu-zaf_politics

trabizon61
08.05.10, 09:55
du meinst damit vmtl. das der ISLAM geschützt werden sollte....

....

Religion ist Privatsache!
Nicht nur der Islam sollte geschützt werden vor Missbrauch die anderen Religionen sollten auch geschützt werden.
Siehe bush siehe erdogan siehe Iran.
Natürlich sind Religionen Privatsache.

Steppenwolf
08.05.10, 21:32
Ich denke, dass es hier um mehr geht als "nur" um Ismet Inönü. Vielleicht ist es als Generalprobe zu verstehen, bevor es dann um etwas viel größeres geht: Um den Kemalismus auf dem Seziertisch.

Kurtoglu1919
08.05.10, 21:42
Ich denke, dass es hier um mehr geht als "nur" um Ismet Inönü. Vielleicht ist es als Generalprobe zu verstehen, bevor es dann um etwas viel größeres geht: Um den Kemalismus auf dem Seziertisch.

Denke, der direkte Angriff auf Atatürk wurde hier durch Inönü umgangen!

Enver
09.05.10, 01:02
Steppenwolf und Kurtoglu, schön erkannt. Wie gesagt, viele Sachen werden auf Inönü geschoben.

Zum Beispiel die Sache mit Lozan, wo Ismet Inönü dahin geht. Weshalb geht eine Person ohne Erfahrung dahin? Und dann ist er noch teilweise Taub und das bereitet ein weiteres Problem.
Ach... Und Fremdsprachen sind auch nicht drauf. Jedenfalls wird er für seine ganzen Fehler verantwortlich gemacht. Dabei sagte er selbst, das er nicht dazu im Stande ist.
Also wer ist eigentlich neben ihm Schuld? Genau, der der ihn dort hingeschickt hat. Warum hat diese Person ihn hingeschickt? Weil er sich vollkommen sicher war, das Ismet seinen Befehlen Folge leisten wird.
Nun kann aber keiner kommen und sagen, das nicht nur Inönü schuld hat.

Enver
09.05.10, 01:08
Wie gesagt. Es gibt viele Dinge die ich Inönü übel nehme.

Dazu zählt nicht nur das er Fehler in Lozan machte...
Auch nicht das er dafür sorgte das die Türken in Kibris weniger und die Griechen mehr wurden...

Und auch nicht nur den Vertrag von 1930 und den Steuern... Oh, man sieht, hier ist jemand anderes auch Schuld...

Naja egal. Jedenfalls bin ich ihm für einige Dinge sehr dankbar.

Er hat uns den zweiten Weltkrieg erspart...
Er hat den Kadro vor ihm ziemlich aufgerieben, seinen eigenen Kadro gemacht und dabei gezeigt, wie falsch viele Dinge vor ihm gemacht wurden.

Ich denke nur an Kazim Karabekir, Rauf Orbay, Ali Fuat Cebesoy, Refet Bele...
etc.

Enver
09.05.10, 01:16
Wie ich mir schon dachte und vor allem einigen Quellen entnommen habe... Und zuletzt nochmal einer sehr starken Quelle entnommen habe ist Ismet Inönü nicht aus eigenem Wunsch zum Mehrparteiensystem gewechselt.
Viel mehr hat es etwas mit dem Ausland zutun. Und... Wie ich mir ein wenig vorstellte, ich von einer Quelle hörte sowie dies nun auch wieder bestätigt bekommen habe ist der Wechsel 1950 nicht zur Demokratie oder so gewesen.
Es wurde einfach nur ein Zweiparteiensystem erstellt. In einem Teller ist mehr Reis, im anderen mehr Fleisch. Jedenfalls hat der Professor es schön benannt.

Ikinci Parti...

Türkiye'de tek-parti rejiminin sona ermesi, genellikle demokrasiye ya da çok partili hayata geçiş dönemi olarak adlandırılır. Cemil Koçak, Türkiye'de İki Partili Siyasî Sistemin Kuruluş Yılları (1945-1950) adlı kitap dizisinde, yerleşik sayılan tarihsel kabulleri tartışmaya açıyor ve bu adlandırmayı sorguluyor. Rejimin değişmesi, fakat dönüşememesi, bu sürecin temel özelliğidir. İçinde yaşadığımız siyasî sistem ve bu sistemin kuruluş sürecinin yol açtığı sorunlar, bu dönemin de ürünüdür. Bu kapsamlı araştırma, üzerinde hayli tartışılan dönemi, bütün boyutlarıyla ve derinlemesine yeniden ele almayı öneriyor. Bunu önerirken yalnızca dış politika gelişmelerini ya da iç siyasî tartışmaları değil, fakat bunların aynı anda işlediği dinamik bir analizi hesaba katıyor. Belgeler, anılar, dergiler, gazeteler, diplomatik raporlar ile araştırmalar temelindeki tartışmalarla analiz çerçevesini geniş bir ufka yerleştiriyor. Cemil Koçak, Türkiye'de Millî Şef Dönemi (1938-1945) adlı araştırmasının devamı niteliğindeki bu kitap dizisiyle, Türkiye siyasî tarihinin tartışmalı dönemlerinden birinin en ayrıntılı ve en kapsamlı panoramasını gözler önüne seriyor.

İkinci Parti, 1945 yılını temel alarak, tek-parti döneminde şekillenmiş siyasî alışkanlıkların İkinci Dünya Savaşı sonrasında beliren yeni uluslararası gelişmelerle bambaşka siyasî, iktisadî ve toplumsal dönüşüm ağında Demokrat Parti'ye uzanışını ele alıyor. Dönemin iç ve dış politikası temelinde, CHP içindeki muhalefetin ortaya çıkışından San Fransisco Konferansı'na, Çiftçiyi Topraklandırma Kanunu'ndan Sovyetler Birliği ile ilişkilere kadar uzanan zengin bir çerçeve ve dünyadaki değişimi de ele alan zengin bir bakış açısıyla...

AlGhazali
09.05.10, 02:33
Inönü devrini yasamis bir kisi olarak Mehmet Sevket Eyginin yazisi okunmaga deger....

http://www.milligazete.com.tr/makale/ismet-inonu-diktator-muydu-162514.htm

Enver
09.05.10, 03:11
Inönü devrini yasamis bir kisi olarak Mehmet Sevket Eyginin yazisi okunmaga deger....

http://www.milligazete.com.tr/makale/ismet-inonu-diktator-muydu-162514.htm

Interessant ist auch das hier. Hier geht es vor allem um die Beziehung zwischen Mustafa Kemal und Mustafa Ismet (Er heißt auch Mustafa, wie ich gelesen habe)
Also um das Ende der Beziehung... 1937...

http://www.youtube.com/watch?v=y0HBsXt1Sbk

Enver
09.05.10, 12:29
Hier ein toller Text von Mustafa Armagan zum Thema.
Das erste Mal hat die Cumhuriyet Zeitung Inönü mit Hitler und Mossolini verglichen.
============================== =======================
İstiklal Savaşı yıllarında İstanbul'a gazeteci kimliğiyle gelmiş olan Nobel Ödüllü yazar Ernest Hemingway, "Mustafa Kemal'in kimselerin unutamayacağı, İsmet Paşa'nın da kimselerin hatırlamayacağı bir yüzü var." gözleminde bulunur.

Ünlü romancı bu sözleri söylerken, herhalde İnönü'nün 90 küsur yıl sonra dahi manşetlerden inmemeyi başaracağına ihtimal veremezdi.

Ancak İnönü öylesine bir kapalı kutudur ki, korkarım tam olarak açılmasına 21. yüzyılın ilk yarısının bile nefesi yetmeyecektir.

Başbakanken eleştirilemezdi. Cumhurbaşkanıyken hiç eleştirilemedi. 1950'de Demokrat Parti'ye iktidarı eski defterleri açmama şartıyla devrettiği için eleştiriden yırttı. 27 Mayıs'ta yeniden kutsandığı için kimse yan bakamadı...

Velhasıl, kapanmamış bir hesap var ortada. O kadar ki, İnönü'nün fiilen yaklaşık 50 yıl (30 yılı bizzat, 20 yılı da el altından) süren baş döndürücü uzunluktaki iktidar devrinin yeni yeni çözülmeye başladığını söyleyebiliriz.

Mesela onun Amerikan mandacısı olduğunu henüz tartışmadık. Kâzım Karabekir'in "İstiklal Harbimiz" adlı kitabına aldığı bir mektup, Atatürk Samsun'a çıktıktan çok sonra bile İnönü'nün Amerikan mandacısı olmaya devam ettiğini ortaya koyuyor.

Tarih: 27 Ağustos 1919. Albay İsmet şöyle yazıyor İstanbul'dan Erzurum'a:

"Eğer Anadolu'da halkın Amerikalıları herkese tercih ettikleri zemininde Amerika milletine müracaat edilse pek ziyade faydası olacaktır deniliyor ki, ben de tamamıyla bu kanaatteyim. Bütün memleketi parçalamadan bir Amerika'nın murakabesine tevdi [denetimine emanet] etmek, yaşayabilmek için yegâne ehven çare gibidir."

Ancak Karabekir Paşa'nın mektubu yorumlayışı daha da çarpıcıdır. Ona göre bu mektupta bir düşünce (mülahaza) değil, bir "ruhî hastalık" dile gelmiştir. Arkasından İnönü için "müstebid (despot) ruh" ve "hâris (hırslı) dimağ" tabirlerini kullanır.

Atatürk'ün yerine Çankaya Köşkü'ne çıkınca ilk işinin, Bakanlar Kurulu'nun dış görünüşüne çekidüzen vermek olduğunu biliyoruz. "Cumhuriyet" Gazetesi'nin eski sahibi Nadir Nadi, "Perde Aralığından" adlı anılarında Milli Şef'in, bir ara bakanların, hatta Başbakan Şükrü Saraçoğlu'nun bıyıklarına taktığını ve kestirmeleri için baskı yaptığını söylüyor. Zekeriya Sertel'in hatıratında ise şu keskin nota rastlıyoruz:

"İnönü Cumhurbaşkanlığına geldikten sonra diktatörlüğü artırdı. "Tek millet, tek parti, tek şef" diye bir sistem kurdu. [Bu, Hitler'in Almanya için bulduğu slogandı- M.A.] Millet o demekti, parti demek o demekti."

Milli Şef'in demokrasi anlayışını buradan ölçüp biçebilirsiniz aslında ama Hitler'e duyduğu teveccüh, onu çok daha ileri noktalara taşımıştır.

16 Nisan 1939 tarihli gazetelerde ilginç bir haberle karşılaşıyoruz. Bir grup fötr şapkalı ve takım elbiseli (çoğu) bakan ve milletvekilinden oluşan bir grup "elçi", Sirkeci Garı'nda gazetecilere poz vermişlerdir. Bunlar sırasıyla Bayındırlık Bakanı Ali Fuad Cebesoy, emekli General Pertev Demirhan, Genelkurmay 2. Başkanı Asım Gündüz, o tarihlerde milletvekili yapılmış üç gazeteci, Falih Rıfkı Atay, Hüseyin Cahit Yalçın ve Necmettin Sadak'tır. Ne için gitmektedirler biliyor musunuz? Hitler'in 50. yaş gününü kutlamak üzere. Tabii Milli Şefimizin tebrik ve selamıyla! Nitekim Hitler, heyeti yarım saatliğine kabul etmiş ve Milli Şef'e samimi teşekkürlerini bildirmiştir.

1941'e geldiğimizde 15 Mayıs'ta Hitler'in Milli Şef'e "dostane bir mesaj" gönderdiği haberini manşetten okuruz. 21 Haziran'da ise "Führer ile Milli Şef arasında samimi tebrikler" haberi vardır. Bu dönemde Türkçü yayınlarda bir patlama yaşandığına tanık olunur. Ancak Müttefiklerin zoruyla 1944'te bu yayınlar yasaklanır, Türkçüler de tabutlukları boylar.

Aslında Hitler, Atatürk döneminden başlamak üzere bilinçli bir politika gütmüş ve Türkiye'den büyük miktarlarda hammadde çekmiştir. (Özellikle de savaş sanayii için ihtiyaç duyduğu kromu). Karşılığında Türkiye silah almak ister ama vermezler. Bunun yerine mamul madde satın almaları istenir. Nazi Almanya'sına krom satışı, Müttefiklerce 1944'te Türkiye'ye bir nota verilinceye kadar devam edecektir.

Görüldüğü gibi İnönü döneminde sadece Hitler'in bıyığına imrenilmemiş, 19 Mayıs gösterileri dahil pek çok alanda Naziler bal gibi örnek alınmıştı. Tabii basına talimatlar verilmesi, manşetlerin kaç punto ile atılması gerektiği gibi yukarıdan emirler, süresiz keyfi gazete kapatma rezaletleri de benzerlikler arasındaydı.

İşin garip tarafı, şimdi bize İnönücülük taslayan "Cumhuriyet" gazetesinin, Milli Şef döneminde kapatılan ilk gazete olmasıdır. Kurucusu Yunus Nadi ile oğlu Nadir Nadi'nin daha Milli Şef safını belirlemeden önce Alman yanlısı bir tavır içine girmiş olmaları (ne hadlerine!) "Cumhuriyet"in aylarca kapalı kalmasıyla ödüllendirilmiştir! (Ne var ki, 1941'den sonra bu defa Almancılık geçer akçe olacaktır.)

Gazetesinin kapatılması Yunus Nadi'yi derhal harekete geçirmiş, eski dostu İnönü'yle görüşüp meseleyi halletmek istemiştir. Lakin ne mümkün! Bir çözüm yolu bulur ve doğru Ankara Garı'na gider. Milli Şef'i karşılayanlar arasına katılarak derdini anlatmaktır niyeti. Ancak hiç beklemediği bir tepki alır. "Ticari maksatlar uğruna siyasi yazılar yazılmasına müsaade edemezmiş." Milli Şef. "Katiyen müsaade edemem" der ve Yunus Nadi'nin elini bile sıkmadan çıkar gider.

İşte oğul Nadir Nadi'nin patladığı an budur. "Perde Aralığından"a, bugünkü tartışmalara ışık tutmak istercesine şu zehir zemberek satırları not düşer:

"Sorumsuz bir cumhurbaşkanı nasıl olur da tıpkı Hitler gibi, Mussolini gibi hakaret edercesine uluorta bir arkadaşını paylardı?"

Anlaşılan, Nadir Nadi, "Hitler ve Mussolini gibi" birisiyle karşı karşıya olduğunu cici gazeteleri kapatılınca anlamış. Peki ezanı Arapça okudu diye falakaya yatırılanların, Kur'an öğretiyor diye hapse girenlerin feryatlarını gazetelerinde yıllarca "Kara irtica hortluyor" diye yüreklerini soğutarak verenlerin feryat etmeye hakları var mıydı? Hitler'in 'uzun bıçağı'nın bir gün kendilerini de keseceğini düşünememişler miydi?

leser
09.05.10, 13:10
Offenbar gehts in diesem Forumsthema in erster Linie darum, Ismet Inönü mit dem irrsinnigen Adolf Hitler oder dem schwachsinnigen Benito Mussolini zu vergleichen. Falls hier dieser Vergleich als Meinunsäusserungsfreiheit gewertet wird, so erlaube ich mir höflich, alle diejenigen, die einen solchen Vergleich anstellen (Inönü=Hitler/Mussolini) mit Verlaub als DUMME ARSCHGEIGEN zu vergleichen. Vielen Dank, schönen Muttertag und liebe Grüsse aus dem sonnigen Zürich, leser

Enver
09.05.10, 13:26
Offenbar gehts in diesem Forumsthema in erster Linie darum, Ismet Inönü mit dem irrsinnigen Adolf Hitler oder dem schwachsinnigen Benito Mussolini zu vergleichen. Falls hier dieser Vergleich als Meinunsäusserungsfreiheit gewertet wird, so erlaube ich mir höflich, alle diejenigen, die einen solchen Vergleich anstellen (Inönü=Hitler/Mussolini) mit Verlaub als DUMME ARSCHGEIGEN zu vergleichen. Vielen Dank, schönen Muttertag und liebe Grüsse aus dem sonnigen Zürich, leser

Es geht doch in erster Linie darum das wir über unsere Vergangenheit sprechen und das ist auch gut so.

Das Inönü nicht mit Hitler zu vergleichen ist sagt z.B. Mete Tuncay. Wenn er das sagt, muss es stimmen.
Das er aber oft irgendwie verglichen wurde sieht man ja jetzt irgendwie.
Ich finde das Toll, das wir langsam anfangen über unsere Geschichte zu sprechen. Natürlich muss man hier beachten das man nicht übertreibt, etc.
Dir auch einen schönen Tag noch... Aber hey, hier ists nicht sonnig :D

Eklenti:

İspanya'da Franco, Portekiz'de Salazar, Yunanistan'da Metakses diktatörlüğü gibi... Bunlar bize daha çok benzerler. < Prof. Dr. Cemil Kocak

Kurtoglu1919
09.05.10, 13:35
09 Mayıs 2010

(http://www.yg.yenicaggazetesi.com.tr/yazargoster.php?haber=13152)

(http://www.yg.yenicaggazetesi.com.tr/yazargoster.php?haber=13173#)h ttp://www.yg.yenicaggazetesi.com.tr/img/buyut.pnghttp://www.yg.yenicaggazetesi.com.tr/img/kucult.png

Altemur KILIÇ

altemurkilic@ttmail.com

http://www.yg.yenicaggazetesi.com.tr/resimler1/authors/414.gif
TARİHTEN DERSLER:İsmet Paşa, babam ve ben...

CHP Genel Başkanı Deniz Baykal, İkinci Dünya Savaşı’nda Alman ordusunun Fransa’yı ve adeta tüm Avrupa’yı işgal ettikten sonra, Hitler’in Britanya Adasına saldırmak tehdidine karşı, Churchill’in, 1940 Mayısındaki meşhur; “Sahillerde, çıkarma yerlerinde, tarlalarda ve sokaklarda dövüşeceğiz” sözlerine atıf yaparak AKP iktidarıyla “Sokakta, parlamentoda ve mahkemede sonuna kadar mücadele edeceklerini” söylemişti... Güzel bir benzetme! Erdoğan, bu sözleri ve o zamanlar olanları nerden ve ne kadar bilir, ama herhalde danışmanları hatırlatılmış olacak, hemen CHP’nin eski Genel Başkanı İsmet İnönü’yü Hitler’e benzetti! Ve hemen de cevaplarını aldı. Ben de köşemde yazdım; “İsmet Paşa, Kurtuluş Savaşı kahramanı ve ülkemizi, dirayet ve basiretiyle, İkinci Dünya Savaşına sokmamayı başarmış bir devlet adamıydı. Onu değerlendirmek için, en azından (devlet adamı) olmak gerek!”
Ancak Erdoğan durmadı. Herhalde gene danışmanlarının tarihin sayfalarından çıkardıkları bir olayı, İsmet Paşa’yı özellikle dinci kesime hoş görünmek için, Mustafa Kemal’in Başbakan İsmet Paşa’ya 19 Şubat 1931 yılında gönderdiği telgrafı hatırlattı. Mustafa Kemal o telgrafta eski eserlerin, camilerin korunması talimatını veriyordu... Güya bunları korumayan İsmet Paşa imiş gibi...
Ekmek mi, baba mı?
Erdoğan son grup konuşmasında İnönü döneminde savaş yıllarındaki ekmek karnelerinden, yokluklardan söz etti... Bir çocuğun “Bizi ekmeksiz bıraktın” demesine Paşa’nın “Ama seni babasız bırakmadım” cevabını es geçti... Sanki savaşın güç şartlarını İnönü yaratmış gibi... Erdoğan devrinde savaş yok ama ne oluyor!
Aslında Erdoğan nerdeyse Atatürk’ü de din düşmanı yapacak ve Hitler’e benzetecek ama şu sırada gücü yetmez... Fakat bütün tarihi iddialar ve benzetmelerinin altında Atatürk dönemine ve devrimlerine atıflar var!..
İsmet Paşa ve babam
İsmet Paşa tartışılır ve hırpalanmak istenirken onu savunmak görevi babam Kılıç Ali üzerinden bana da düşüyor!
İsmet Paşa ile babamın araları hiç iyi olmamıştı... Bu Mustafa Kemal’in yakın çevresinde kişisel rekabetlerden, mizaç uyumsuzluklarından doğan bir durumdu... Babam ve Paşa arasında, devrimler ve temel siyaset hususunda fark-görüş ayrılığı yoktu; belki karşılıklı çekemezlik vardı.
Çok yakından bilirim. Babam, İsmet Paşa’nın milli mücadele kahramanı olduğunu ve “devlet adamı” olduğunu her zaman söylerdi... Siyasi yöntemlerini eleştirmiş olsa da...
Tanığı olduğum bir olay: Atatürk’ün öldüğünden iki akşam sonra babam evimizde aile efradı ile konuşuyor... Biz daha çocuğuz, kenardan dinliyoruz... Babama, “Kim Cumhurbaşkanı olur” diye soruyorlar... Bazı adaylar var; Mareşal Fevzi Çakmak ve Dahiliye Vekili Şükrü Kaya gibi... Babamın cevabı: “Paşa beni pek sevmez ve tasfiye eder ama bence İsmet Paşa’nın olması gerek... O bir devlet adamıdır” ...
İsmet Paşanın devlet adamlığını kanıtlayan çok şey var.. Lozan’dan başlayarak!
Ve nasıl bir devlet adamı ve Cumhurbaşkanı olduğunu bugünkülere örnek olacak bir olay...
12 Temmuz Beyannamesi
Yıl 1947... 21 Temmuz seçimlerinde muhalefet partisi Demokrat Parti (DP) azınlıkta ve iktidar büyük çoğunlukla CHP’de kalmıştı. Ancak Celal Bayar ve Adnan Menderes liderliğindeki DP, yurt sathında ve de TBMM’de sert bir muhalefet sürdürüyorlardı... CHP’nin totaliter eğilimli Başbakanı Recep Peker, Meclis’te 1947 yılı bütçe görüşmelerinde Adnan Menderes’in sözlerini, ’kötümser, psikopat, mariz (hastalıklı) bir ruhun ifadesi’olarak tanımlıyor ve kıyamet kopuyor...
DP milletvekilleri salonu terk ediyorlar... Ve on celse Meclis toplantılarını boykot ediyorlar. ’Psikopat olayı’ diye tarihe geçen, bu olay yurtta tansiyonu son haddine getiriyor! Bunun üzerine Cumhurbaşkanı İsmet İnönü, DP Genel Başkanı Celal Bayar ve Fuat Köprülü ile görüşüyor ve sonra siyasi tarihimizde ’12 Temmuz Beyannamesi’diye anılan tarafsız bir açıklamayla tansiyonu düşürüyor ve ortalığı yatıştırıyor!
İnönü ve ben
Ve naçizane “İnönü ve bendeniz...” Ankara’da İsmet Paşa’nın, Kazım (Özalp) Paşa’nın çocukları ile oynardık. Büyüklerim “İsmet Paşa’nın çocukları gibi uslu olun” derlerdi. Bir keresinde galiba rahmetli Ömer İnönü “Biz İsmet Paşanın oğullarıyız” diye böbürlenince “Ben de Mustafa Kemal’in çocuğuyum” diye cevap vermiştim.
Paşayı ilk hatırladığım, beş altı yaşlarımda iken Ankara’da eniştem rahmetli Mithat Alam’ın Kavaklıdere’deki köşküne briç oynamaya geldiği zamanlardı...
Burada bir dip notu: Bu köşk Ankara’nın ilk modern, parkeli ve kaloriferli evidir...
Eniştem Mithat Bey Kudüs’ün son Osmanlı mutasarrıfıydı... Sonra iş adamı olmuş ve nikahını Mustafa Kemal kıymış “mıhri müeccelini” o belirlemiş... Gazeteci Leyla Umar’ın da başka eşinden büyük babası olan Mithat Bey çok zarif bir adamdı... Birisine kızınca, “Size neredeyse nünasebetsiz diyeceğim” dermiş...
“Sen aldırma onlara...”
Dönelim o köşkün “Şark Oodası” denen, briç oynanan odasına... Paşa beni yanına çağırıyor ve kucağına oturtuyor. Bana topçu subayı amcam Muzaffer Kılıç’ın öğrettiği topçu komutlarını söyletmekten keyif alıyor!
Yıllar sonra 1964’de Paşa Başbakan olunca ben ona bağlı Basın Yayın Genel Müdürüyüm... Beni Kılıç Ali’nin oğlu olduğum için görevden almıyor ve aksine koruyor. Türkiye Radyolarından da sorumluyum. Zamanın Niğde Milletvekili “Romel Asım” askeri kampta komutanımdı ama Mecliste beni radyo haberlerinde tarafgir olmakla suçluyor... Paşaya gidiyorum ve belgeleriyle, öyle olmadığını kanıtlamak istiyorum. Paşa bunun üzerine, “Aldırma bunlar siyaset gereği sen doğru yaptığını biliyorsan öyledir” diyor...
Ve bu dönemde mesela yabancı gazetecilere verilen resepsiyonda benim koluma girerek dolaşıyor. Herhalde anlamlı olarak!
Son bir not: O sıralarda babamı Paşa ile, eski mücadele arkadaşıyla barıştırdım!
ATATÜRK DİYOR Kİ
“Bağımsızlıktan yoksun bir ulus, uygar insanlık karşısında uşak olmaktan kurtulamaz.. Bilelim ki, milli benliğini bilmeyen milletler başka milletlerin avıdır... Ulusun bağımsızlığını,
yine ulusun kesin kararı ve direnişi kurtaracaktır...”
http://www.yg.yenicaggazetesi.com.tr/yazargoster.php?haber=13173

Enver
09.05.10, 13:39
JUHUUUUUUUUUUUUUU.... Endlich sagt auch Cemil Kocak etwas dazu... Mein persönlicher Favorit...
Gleich die ersten Erkenntnisse sind
1. Er war ein Diktator
2. Ihn mit Hitler zu vergleichen ist ungerecht
3. Nicht nur er war der Diktator, wenn dann hat es von 1925 Angefangen und ging bis 1945
4. Vieles wird Inönü in die Schuhe geschoben...

^^ Genau wie ich sagte^^ yeah

============================
İnönü bir diktatördür ama Hitler'e benzetmek haksızlık olur
Geçen haftanın en çok konuşulan başlıklarından biriydi Hitler polemiği. Baykal'ın başlattığı tartışmada Başbakan Erdoğan'ın, Milli Şef İnönü'yü Hitler'e benzetmesi konuyu alevlendirdi.

Biz de dönemi en iyi bilen tarihçilerden olan Prof. Dr. Cemil Koçak'la tek parti rejimini ve İsmet İnönü'yü konuştuk.

Konuyla ilgili 2 ciltlik Milli Şef Dönemi ve geçtiğimiz haftalarda yayımlanan İkinci Parti kitapları bulunan Koçak, İnönü döneminin bir diktatörlük olduğunu belirtiyor. İnönü'nün Hitler'e benzetilmesini ise haksız buluyor.

Başbakan Erdoğan'ın, İsmet İnönü'yü Hitler'e benzetmesini nasıl karşıladınız?

Ünlü bir tarihçi diyor ki: "1945 sonrasındaki yakın tarih benzetmelere en yakın, en çok kullanılan tarihtir." Eğer bir benzetme ihtiyacı olunca insanlar giderler mutlaka yakın tarihten bir örnek bulurlar. O yüzden akademisyenlerin yakın tarihle yakından ilgilenmeleri gerekiyor. Şimdi Başbakan'ın benzetmesiyle ilgili olarak önce şunu söyleyeyim: "Diktatörler sakallı sakalsız, bıyıklı bıyıksız olabilirler. Diktatörler birbirlerine benzerler, örtüşen tarafları vardır. Fakat benzemeyen birçok yönleri de vardır. Attila İlhan der ki "bütün zenciler birbirine benzemez".

İnönü dönemi bir diktatörlüktü ama Hitler'e benzemez mi demek istiyorsunuz?

Milli Şef'lik dönemi tabiî ki bir diktatörlüktür. Ama diktatörlük Milli Şef'le başlamamıştır. Tek partili dönemin bütün faturasını İnönü'ye çıkarmak haksızlık olur. Eğer tek parti rejiminin diktatörlüğü kritik edilecek olursa bunu 1925'ten 1945'e kadar olan dönemde her siyasetçiye aynı oranda ağırlık vererek yapmak lazım. Fakat bu genellikle Türkiye'de böyle olmuyor. Tek partili rejim ve diktatörlük İnönü'ye fatura ediliyor. Ondan önceki dönem göz ardı ediliyor.

Bu bakış Atatürk tabusunun sonucu mu?

Evet, tamamen. Atatürk'ü Koruma Kanunu'ndan tutun, rejimin günümüzde de resmi ideolojisinin Atatürkçülük olmasının getirmiş olduğu sınırlamalar, kısıtlamalar ve hassasiyetler sebebiyle fatura hep İnönü'ye kesilmiştir. Ortada bir günah varsa İsmet İnönü ancak günahın yarısına sahiptir.

Atatürk'ün CHP'si ile İnönü'nün CHP'si arasında fark yok mudur?

Bence hiç fark yoktur. İki dönemi de yakından inceledim. Milli Şef kitabıma bakılabilir. Hiçbir fark bulamadım. Dolayısıyla Atatürk döneminde ne varsa İnönü zamanında aynen devam ediyor. İnönü'nün başarısı "Atatürk'ün dönemini olduğu gibi devam ettirmektir." diyebiliriz. Rejimde en küçük bir farklılaşma ve değişme olmamıştır. Asıl şef Atatürk'tür. İnönü sadece şefliği devam ettirdi. Eğer şef olmak kötü bir şeyse bütün şefleri eleştirmek gerekir. Merkez sağın yakın tarihe bu perspektiften bakması tutarsızdır.

Demokrat Parti'yle mi başlıyor bu bakış?

Celal Bayar ve arkadaşları İnönü'nün tek parti dönemini eleştirmişlerdir. Ondan önceki politikalara ilişkin bir eleştiri yoktur. Şöyle bir handikapları vardır. Çünkü Celal Bayar da Atatürk'ün başbakanı olarak bütün dönemin siyasi sorumluluğunu omuzunda taşımaktadır. Demokrat Parti muhalefetinin tek parti dönemini radikal, temelden eleştirebilecek bir siyasi pozisyonu yok. O yüzden ne yapıyorlar sadece İsmet İnönü'ye muhalefet söz konusu. O zaman Atatürk dönemi başkaydı, İsmet Paşa'nın dönemi başkadır ve olumsuzdur idelojik ekseni gelişiyor. Bu pozisyon bütün merkez sağın politik temelini oluşturur. Bugün AKP, merkez sağın temsilcisi ve devamı olmamakla birlikte bu ideolojik tortuyu taşıyor. Başbakan o yüzden bunu tekrar etmek ihtiyacını hissetti.

Hitler benzetmesinin benzer bir tarafı yok mudur?

İsmet İnönü'nün Hitler'le hiçbir alakası yok. Hitler'in kimseyle bir alakası yok.

Neden?

Atatürk dönemi ve İnönü dönemi faşizm olarak tanımlanamaz. Bütün diktatörlüklerin hepsi faşizm değildir. Siyaset bilimi literatüründe faşizmi ve nasyonal sosyalizmi ayırt eden birtakım faktörler vardır. Onları diğer diktatörlüklerden farklı kılan şeyler...

Nelerdir bunlar?

Bunlardan biri faşizmin esas itibarıyla bir devlet eksenli hareket değil; devletin dışında toplum eksenli bir hareket olmasıdır. Gerek İtalya gerek Almanya modellerinde faşist partilerin iktidara gelmesinde geniş kitle desteği vardır. Bunlar devletin dışında hem sivil hem kendi askeri teşkilatını oluşturmuş örgütlenmeler ve ideolojilerdir. Bu bakımdan bütün diğer diktatörlüklerden kalın çizgilerle ayrılırlar.

Bir de daha klasik diktatörlük dediğimiz modeller vardır.

İspanya'da Franco, Portekiz'de Salazar, Yunanistan'da Metakses diktatörlüğü gibi... Bunlar bize daha çok benzerler.

Bize benzeyen bu diktatörlüklerin faşist diktalardan farkı nedir?

Bunların kitle desteği oluşturmak ve kitlelere dayanmak ve kendilerini kitlelere kabul ettirmek gibi düşünce ve amaçları yok. Onun için faşizmden ve nasyonal sosyalizmden ayrılırlar. Bazıları militarizasyona önem verir, dış politikada saldırgandır. Agresiftir, revizyonisttir. Diktatörlükler birbirlerinden çok farklı davranış stillerine sahiptirler. Bunları detaylı bir şekilde analiz etmek ve birbirlerinden ayırt etmek gerekir. Başbakan'ın Hitler benzetmesi akademik olarak yanlıştır, siyaseten haksızlıktır. Çünkü İnönü'nün ideolojik olarak Hitler'e bir yakınlığı yoktur. Siyasetçilerin kolay benzetmelerden kaçınması lazım.

Enver
09.05.10, 13:40
MERKEZ SAĞ'LA SOSYALİSTLERİN BULUŞTUĞU NOKTA!

Atatürk dönemini dışarıda tutup İnönü'yü eleştirmeyi sadece merkez sağ değil, sosyalistler de yapıyor...

Evet. 1960'tan sonra bugün sol Kemalist olarak tanımlayabileceğimiz Kemalizm'le ilişkisi derin olan sosyalist grupların büyük bir kısmı Atatürk'ü kendilerine ideolojik ve siyasi bir meşruluk kaynağı saydıkları için onu hiçbir zaman kritik etmediler, hatta çok övdüler. Tek partili rejimin getirmiş olduğu bütün sonuçları İnönü'ye yüklediler. Attila İlhan o yüzden Atatürk'le İnönü'yü ayırır. Atatürk; Gazi Paşa'dır, anti emperyalisttir, anti kapitalisttir.. Ama İsmet Paşa öyle değildir, o çok kötü davranmıştır. Merkez sağın söylediği ile sosyalistlerin söylediği burada örtüşüyor. İkisi de farklı amaçlarla söylüyor ve örtüşüyor. İkisi de yanlış. İkisi de kendi siyasi perspektifleri açısından pragmatik bir şekilde bunu böyle analiz etmeyi tercih ediyorlar.

İnönü dönemini günahsız saymak da mümkün değil. Dindar üzerinde bir baskı söz konusu, ezan Türkçe okutuluyor, camiler kapatılıyor...

Bunların çoğu Atatürk zamanında başlamış olan şeylerdir. Eğer devam etmesi olumsuz bir faktörse başlamış olması da olumsuz bir faktör olarak görülmesi gerekir. İnönü döneminde laiklikle ilgili olarak yeni bir şey yapılmamıştır.

İNÖNÜ'NÜN ELEŞTİRİLECEK PEK ÇOK NOKTASI VAR

Ya Varlık Vergisi?

Varlık Vergisi ve Köy Enstitüsü tamamen İnönü politikasıdır. Eğer İnönü yeni ne yaptı diye soracak olursak. Ekonomik alanda Varlık Vergisi, Toprak Mahsulleri Vergisi ve Milli Korunma Kanunu... Bunların getirmiş olduğu bütün sonuçlar İnönü'nün hanesine yazılır. Eğer eleştiri yapılacaksa buradan yapılmalıdır. Siyasi alanda ise İnönü'nün yapmış olduğu en önemli şey Atatürk döneminin bütün muhalifleriyle barışmak, onları rejimin içine sokmak olmuştur. Rauf Orbay'dan Kazım Karabekir'e, Refet Bele'den Cebesoy'a kadar.

İnönü'yü Hitler'e benzetmek yanlış ama ekmek karnesi, Varlık Vergisi gündeme getirilmemeli mi?

Evet getirilmeli. İnönü'nün eleştirilebilecek pek çok noktası vardır. Ben bunu kitabımda yaptım. Fakat eleştirinin bu şekilde olması yanlış. Böyle bir benzetmeyle eleştirmek çok mübalağa edilmiş bir yanlış olur. İnönü'nün başlatmadığı bir şeyi o başlatmış gibi eleştirmek yanlıştır. Ekmek karnesi, yüksek enflasyon, mal yokluğu... Bunlara eleştiri getirmek siyaseten doğru olan şeyler. Bunlar yaşandı. Ama karşı tarafın da bunu savunabileceği noktalar var. 1,5 milyon kişiyi askere alırsanız üretim düşer... Almanlar sınıra gelmiş tanklar çalışıyor. "Ne yapalım ekmek mi istiyorsunuz asker mi seçin." denmiş. Hangisini seçersen seç politikacılar bu işten yara alırlar.

ATATÜRK İLE İNÖNÜ ARASINDA İKTİDAR MÜCADELESİ VAR

Siz İnönü, Atatürk dönemini devam ettirdi diyorsunuz. Ama İnönü'nün kadrosu tamamen farklı değil mi?

Atatürk döneminde İnönü'yle geçinemeyen İnönü'ye muhalefet eden, İnönü'nün ayağını kaydırmaya çalışan onun başbakanlıktan ayrılmasından sonra politikaya dönmemesine imkan vermemek üzere hazırlık yapan bir kadro var. Atatürk'ün en yakın çekirdek kadrosu bunu yapan. İnönü bu ekibi cumhurbaşkanı olduktan sonra tamamen tasfiye etmiştir. Burada siyasi bir iktidar mücadelesi var.

Atatürk'ün de İnönü'yü sağlığında yanından uzaklaştırdığını biliyoruz...

Atatürk mizaç itibarıyla yetkilerini kimseyle paylaşmak istemeyen bir insan. Onun için birisi fazla yükselmeye başlayınca onun bu pozisyonundan rahatsız olur ve mümkün olduğu kadar onu kendisiyle rekabet edecek pozisyondan uzaklaştırır.

Atatürk'ün ölümünden sonra İnönü ittifak halinde seçiliyor. Bu nasıl oluyor peki?

Çünkü Meclis, Atatürk ve İnönü'nün onayından geçmiş isimlerden müteşekkil. Celal Bayar hükümeti yine İnönü hükümetinin aynısı. Sadece bir Refik Saydam görev almıyor. Bütün hükümet üyeleri aynı. Bürokraside herhangi bir değişiklik yapılmamış. İnönü'nün parti ve ordu üzerinde ağırlığı çok fazla. Atatürk'ün ölümünden sonra ittifakla karşısında aday belirmeksizin seçildi.

Atatürk'ün çevresinden uzaklaştırıldığında İnönü kendi kabuğuna mı çekilmişti?

Çekilmiş gibi görünüyor. Tıpkı Karabekir'in başına geldiği gibi Pembe Köşk'te oturuyor. Kimseyle görüşemiyor, herhangi bir insanla görüşürse rejim karşıtı gözüyle bakılıyor o kişiye. Atatürk'le nadiren de olsa görüşebiliyorlar. Atatürk'ü İstanbul'da ziyaret etmek istiyor fakat ortalıkta Atatürk'ün çekirdek kadrosunun İnönü'ye bir suikast yapacağı bir dedikodusu var. Bu İnönü'nün İstanbul'a gitmesini engelliyor. Suikast planı da büyük ihtimalle doğru.

Enver
09.05.10, 13:41
MİLLİ ŞEF, ATATÜRK DÖNEMİNİN TARTIŞILMASINI ENGELLEDİ

İnönü cumhurbaşkanı olduğunda kendi resimlerinin olduğu para bastırıyor, heykellerini diktirmeye başlıyor. Atatürk'ün Nutku gibi kendi Nutuk'unu yazıyor... Bunlar ne anlama geliyor?

Her türlü şeflik ve diktatörlük rejiminin genel karakteristikleri bunlardır. Diktatörlük rejiminde liderin herhangi bir şey bağımlı ve bağlı olması düşünülemez. O her şeyi kendi ismiyle, kendi liderliğiyle meşrulaştırır. İnönü de öyle yaptı. Şef değişince; ebedi şef Atatürk'ün ideolojik yapılanması aynen devam etmekle birlikte ismi o kadar sık telaffuz edilmemeye başladı. Onun yerine İnönü'nün ismi sıklıkla geçmeye başladı. Madem ki cumhurbaşkanı olanın resmi paranın üstüne basılır, yeni cumhurbaşkanının resminin paranın üstünde olması gayet normal. Bir daha değişirse yine değişecek. İnönü döneminin esas noktalarından bir tanesi şudur. Rejimin yenilikleri hiçbir zaman Atatürk ideolojisi üzerinden meşrulaştırılmaz. Yani Atatürk bugün kullandığınız anlamda kullanılmaz.

Atatürk dönemi hiç tartışılmamış mıdır?

İnönü Atatürk dönemi üzerine sünger çekiyor. Atatürk döneminin tartışılmasını tamamen engelliyor. Atatürk dönemi muhaliflerini rejimin içine tekrar kazandırırken koymuş olduğu şart da "Atatürk dönemi hakkında en ufak bir tartışma açılmayacak"tır.

O dönemde Atatürk resmi ideolojinin adı değil midir?

Evet değil. Atatürkçülüğün başlama tarihi 1946'da Demokrat Parti kurulduğu zaman Celal Bayar ve arkadaşları dediler ki İnönü'nün başındaki Halk Partisi Atatürk'e ve Atatürkçülüğe ihanet etmiştir. Biz gerçek CHP'nin devamıyız ve gerçek Atatürkçüleriz. Halk Partisi ve Demokratlar arasında bir Atatürkçülük tartışması böyle doğdu. Kim daha çok Atatürkçü? İkisi de kendinde hak görüyordu. İkisi de Atatürk'ün başbakanlığını yapmış bir isim.

Enver
09.05.10, 16:13
Hier hat jemand einpaar Wichtige Punkte aus einem Werk zusammengefasst.

===============

MİLLİ ŞEF DÖNEMİ

Çok-partili hayata geçişte rol oynayan iç ve dış tesirler 1938-1945,

Dr Osman Akandere,

İz Yayıncılık, İstanbul, 1998

* 23 Temmuz 1908 Meşrutiyeti ile Türkiye’de ilk siyasi faaliyetler başlamıştır. 1908-1918 seneleri arası en önemli siyasi kuruluş İttihat ve Terakki Cemiyeti (Partisi)’dir. 1908-1913 arası çok partili bir yönetim, 1913-1918 arası İttihat ve Terakki’nin tek-parti idaresi mevcuttur. 1918-1922 arası Hürriyet ve İtilaf Fırkası’nın etkin olduğu dönemdir. 1923-1945 ise tek-partili CHP yönetimi vardır.

* 1924-1925 Terakkiperver Cumhuriyet Fırkası (Takriri Sükun Kanunu, dini ve etnik menşeleri önlemeye yönelik, ile tüm muhalifler susturuldu) ve 1930 Serbest Cumhuriyet Fırkası (Atatürk tarafından kurulmuş güdümlü muhalefet partisi) kesintiye (ilgi görmesi sebebiyle) uğratıldı.

* Şeflik taraftarlarına göre, dünyada birçok millet, içinde bulundukları bunalımdan kurtulmak için kendilerini temsil edecek bir şef aradıkları dönemde, Türk milleti sahip olduğu şefiyle kendisini kurtaracağı gibi diğer milletlere de örnek olacaktır. – Şefine güvenen ve şefin kendisine güvendiği bir millet yenilemez. – Milli şef değişmez ve sorumsuzdur. Milli şefin sık sık değişmesi partinin otoritesine zarar vereceği gibi, milletin şefi olmuş bir kişinin her dört senede bir şefliğinin devam edip etmeyeceğini görüşmek de onun otoritesine zarar verecektir. – Milli şef, vatanı kudretle yürütmekte ve yarınki Türkiye’nin sağlam temellerini (!?) kurmaya çalışmaktadır. – Milli şef yol göstericidir, bir mürebbi yani eğiticidir. Onun bütün çabası milletini yetiştirmektir. Bu nedenle Milli Şefin sözleri herkes için bir ders, (Reşat Şemsettin Sirer) sonsuz bir ilham hazinesi ve bir ömrütüketecek kadar izah ve tahlil edilecek zenginliktedir. (Emin Erişgil). – Milli Şefin çocuklarının “Türk Kuşu Pilot brövesi alması dolayısıyla yapılan törenlerde TBMM Başkanı Başbakan ve Bakanlar törene katılırlar ve yaptıkları konuşmalarla Milli Şefe ve çocuklarına yaranmaya çalışırlardı.

* İnönü 1938-1972 arası CHP genel başkanı olarak kalmış ve bu süre zarfında karşısına bir tane bile rakip çık(ama)mamıştır

* Şevket Süreyya Aydemir’e göre İnönü’nün Milli Şefliği kabul etmesi Atatürk’le başlayan fakat tamamlanamayan ve hatta kökleştirilemeyen inkilapların devamını sağlamaktı.

* “Sene 1945. Elinde mutlak kudreti tutan bir diktatör (…) Diktatör bir gecekondu diktatörü değil, Kuvveti herkes tarafından bilinen bir ordu gözünün içine bakıyor…” Metin Toker, Akis, S.301, (30 Mayıs 1960)

* Milli Şefi bir konserde, bir temsilde, at yarışlarında gösterilen fotoğraflar “devlet zoru” ile gazetelerde çarşaf çarşaf yayınlanırdı.

* “1930′lara gelindiğinde birçok Kemalistin gözünde liberalizm ve demokrasinin eski itibarı kalmamış durumdaydı. Tek partili rejimler özellikle İtalya’daki faşistler, çok çekici bir seçenek sunuyorlardı (…) Faşizm hem milliyetçi, hem de yurtseverdi ve bu yüzden Ankara rejimine daha uygun düşüyordu” Feroz Ahmad, İttihatçılıktan Kemalizm’e, Çev.Fatmagül Berktay, İstanbul 1986, s.235-236

* Milli Şefin değişmez olduğu kabul edilerek ileride bir seçim yapılmasının önüne geçilerek bunun imkansızlaştırtılması gibi sebeplerle “milli şeflik” bir müessese olarak antidemokratik bir karakter gösterir. Milli şefin yetkileri göz önüne alınırsa bir cumhurbaşkanının çok üstünde olduğu da görülür.

* 1924 anayasasına göre TBMM’nin üstünlüğüne dayalı “parlamenter” sistem olması öngörülür fakat “şef sistemi” anayasaya da aykırı bir kurum olarak hen de TBMM’de uzun yıllar devam edegelmiştir. – O yıllarda meclis, hükümet hukuken vardılar, fakat politikayı İsmet İnönü idare ediyordu. (Metin Toker)
*

Milli Şef İsmet İnönü

* CHP üst yönetimine getirilen kişiler İnönü tarafından belirlenmiştir. Bu kişilerin fikir yapıları birbirine ters olmuş, parti içinde kendisine karşı çıkanlar, uzaktan da olsa rakip olabilecekler ve parti içinde biraz sivrilenler ya cezalandırılmış, ya da sindirilmiş veya değişik yollarla safdışı bırakılmışlardır.

* CHP, geniş halk kesimlerine inememiş, halk CHP’li yönetici ve bürokratlar tarafından tepeden bakılan, cahil köylüler olarak görülmüştür.

* İnönü siyasette kendisi için tehlikeli gördüğü kişilere aktif görevler vererek etkisiz hale getirmiştir. – Nadir Nadi’ye göre İnönü iyi bir çalışma ekibi kuramamıştır, memleket davalarını; kişiliği olan, üstün yetenekli adamlarla tartışmaktam hoşlanmadığını, bu nedenle yanına daha ziyade, emirlerine tartışmasız boyun eğecek memur yaratılışlı kişileri toplamıştır.

* O yıllarda kurulan tüm hükümetlerde CHP programı esas alınmış hatta CHP prensipleri “Anayasa”ya bile girmiştir (altı ok..).

* CHP’ye itimat edilmelidir. Demokrasinin bu günkü gelişmesi icabı budur. (Ahmet Şükrü Esmer, “Reyimizi Kime Vereceğiz?”, Ulus, (20 Temmuz 1946))

* Parti içinde kurulam Mustakil grup bir nebze demokrasi icabı olan muhalefet amacıyla oluşturulmasına rağmen, iktidarın her dediğini benimseyen ve hiç bir etkinliği olmayan pasif bir oluşum olarak kalıyor.

* Devlet, elindeki siyasi, sosyal ve iktisadi baskı unsurlarını toplum bünyesindeki sosyal sınıflardan bir veya bir kaçının lehine kullanmış, diğerlerinin ise üzerinde aleyhlerinde olacak bir tutumla baskı yapmak ve sınırlamalar getirmek gibi davranış içine girmiştir.

* “Biz; varlığı yokluğa, ucuzluğu pahalılığa çevirmek gibi bir marifet gösterdik”. Ahmet Emin Yalman, “Ebedi bir Tecrübe Tahtası”, Vatan, (13 Kasım 1945)

* “Harp içinde bulunan memleketlerde bile hayat pahalılığı yüzde 20-25′i aşmamışken bizde yüzde 500′ü bulmuştur” Korkut Boratav, Türkiye’de Devletçilik, Ankara 1982, s.224.

* Devlet kendisinin tek alıcısı ve satıcısı olduğu şeker, temel gıda maddeleri, tekel maddeleri ve Sümerbank mamülleri gibi malların fiyatlarını piyasa değerinin sekiz on misli üstünde satmıştır. Buna karşılık buğday, fındık, üzüm, tütün, incir gibi ürünler devlet rafından en fazla bir iki misli fiyatlarla alınmıştır.

* “Devlet, stoklamak amacıyla köylüden ve çiftçiden aldığı tarım ürünlerinin bedellerini ödemek amacıyla sık sık emisyona giderek para basmış, hazine ve merkez bankası kaynaklarına başvurmuştur. Bu durum paranın değer kaybetmesine neden olmuş ve özellikle köylü ve üreticinin elindeki paranın alım gücü azalmıştır.” Feridun Ergin, “Türkiye’de Harp Maliyesi”, İÜİFM, c.4, S.2, (İkinci Kanun 1943), s.165-167

İsmet İnönü

* “943′deki tifüs salgını sırasında halka en iyi korunmanın temizlik olduğu söylenilmiş, fakat fakir halk yıkanmak için bir kalıp sabun bile bulamamıştır.” Korkut Boratav, Türkiye’de Devletçilik, Ankara 1982, s.226.

* 1943lerde bir devlet büyüğününün halka karşı umursamaz tavrını dile getirişi; “Köylü zengindir. Un çuvalına benzer. Vurdukça tozar” Ziya Şakir, Celal Bayar (Hayatı ve Eserleri), İstanbul, s.73.
* “Geldi İsmet, Gitti Kısmet” halk arasındaki bir tekerleme.

* İçini dökemeyen vatandaş hükümete karşı küskünlüğünü nasıl göstereceğini bilemiyordu. İki buçuk liralık kağıt paralara, üzerindeki İnönü resimleri kulağından sigara yanığı ile delinmiş olarak, bol bol rastlanıyordu.

* Varlık vergisini ödeyemeyenlerin bir müddet sonra bakayaları siliniştir böylece parasını tam verenler mağdur konumuna düşmüşlerdir.

* Bir vergi çeşidi; “Yol Mükellefiyeti”.

* “Beden Terbiyesi Kanunu”; 17 Nisan 1940′ta çıkartıldı. Belirlenen yaşlar arasındaki kişiler haftanın yedi gününün dört günü beden faaliyeti yapma mecburiyeti altındadır.

* Bir çok sol görüşe sahip kişi, gazeteci ve yazarlar “Önceki dönemdeki (Atatürk dönemi) hürriyetsizliği arar olduk” demişler. Sabiha Sertel, Roman Gibi, Belge Yayınevi, İstanbul, 1987

* “Gerek üst düzey yöneticilerin ve gerekse küçük memurların terfilerinde, partiye sadakat ve parti menfaatleri doğrultusunda hizmet etmeleri esas alınmıştır. Bu durum, her kademedeki memurun CHP’yi gereğinden fazla şiddet ve tarafla tutmalarına yol açmıştır.” Cevat Baykal, “Paracı Memurlar”, Millet, c.6, Y.3, S.139, (7 Ekim 1948), s.11.

* “Trakya müfettişi Turgut Bey gelmişti. Şikayete gittik, dedi ki: -Bia çalışıyoruz, çabalıyoruz. 7 kuruşa kömür yapıp, Çerkez Köyü’ne indiriyor, boşaltması bile bize ait olmak üzere, işletmenin deposuna müteahhit hesabına teslim ediyoruz. Müteahhit oturduğu yerden 2 kuruş kazanıyor ve kömürü işletmeye 9 kuruşa devrediyor. Bunun haricinde bizden yüzde yirmi su payı kesiyorlar. Yüzde 5 fire farkı veriyoruz. Bize günah değil mi? Biz bunları müfettişe anlattık. O da bize şöyle cevap verdi: -Çocuğa ekmek verirseniz yere atar sonrada: “Anne, anne” diye ağlayarak ekmek ister. İşte Necati Bey size ekmek veriyor, siz de hala: “Bize ekmek” diye bağırıyorsunuz. Yapmazsanız kendiniz bilirsiniz.” Faruk Fenik, “Köylünün Dertleri 1″, Vatan, (27.11.1945)

* 1946 Meclisinin ilk başvekili (Recep Peker), odasının penceresinden gördüğü vatandaş topluluğu için şöyle demiştir “Bir sürü basit giyinişli ve kasketli insanlar…” Recep Bilginer, “946′dan 950′liye”, Siyaset, Y.1, S.4, (30 Mart 1951)

* Bazı CHP’li milletvekilleri “Türkiye’nin esasen demokratik rejim altında bulunduğunu” bundan daha iyisinin hayal olacağını ifade ediyorlar ve bu doğrultuda demeç veriyorlardı. Erer, Basında Kavgalar, s.134-135.

Steppenwolf
10.05.10, 09:34
...Lassen wir die Katze aus dem Sack: Der Thread "müsste" heißen:

"Atatürk - gut oder schlecht?"

...Aber dafür fehlen den 50%, die gegen Inönü gestimmt haben, schlichtweg die Eier!

Steppenwolf
10.05.10, 09:45
Kluger Schachzug...Wenn Erdogan Inönü mit jemandem verglichen hätte, dem jener eher (tatsächlich) entspricht - also mit jemand Unauffälligerem! - hätte es diese Empörung, derer es für eine gesellschaftliche Diskussion bedarf, nicht gegeben!

İstiklal Savaşı yıllarında İstanbul'a gazeteci kimliğiyle gelmiş olan Nobel Ödüllü yazar Ernest Hemingway, "Mustafa Kemal'in kimselerin unutamayacağı, İsmet Paşa'nın da kimselerin hatırlamayacağı bir yüzü var."

...ich behaupte, dass 90% derjenigen, die gegen Inönü gevotet haben, Inönü schlichtweg nicht kennen...

P.S.: Der Mann neben Atatürk ist Ismet Inönü!

reseller
10.05.10, 11:11
Meine Güte, nur noch Inönü Fans hier in PC ... Der Mann wollte Atatürk aus der Türkischen Geschichte verdrängen als "Milli Sef" ! Hieran sieht man auch mal wie Atatürkcü unsere in Wahrheit Inönücüs sind . Man sollte auch mal nachschauen wer die ausländischen Mächte ( beispielsweise die Free Mason ) in der Türkei verboten hat und wer sie dann wieder an die Macht brachte ...

Übrigens ; hätten wir Typen wie Inönü heute in der Türkischen Regierung wären wir schon längst mitten im Irak-Krieg . Die Lakaien des Hochfinanzes hätten die Türkei in schwierigere Situationen gebracht als beispielswiese Griechenland . Und vor allem war es Mustafa Ismet Inönü der die Unkultur der Militär-Putsche gegen die Repräsentanten des Volkes in der Türkei einführte .

Wer weiss von wo er seine Befehle damals erhalten hat ...

Ich empfehle jeden politisch Interessenten mal die Augen zu öffnen . Wir leben im Jahre 2010 ! Eure angebliche Geilheit auf die Zeiten nach der Zerstörung des Osmanischen Reiches ist schon antiquarisch ! Heute kanns du niemand mit einem Gewehr dazu zwingen nicht mehr den Kuran zu lesen oder Saz zu spielen .

Serden
10.05.10, 11:26
Muss man es jedem zigmal erklären, dass es um den Politiker Inönü geht und nicht um den Soldaten? Seine Leistungen auf dem Schlachtfeld sind folglich unbezahlbar aber das bedeutet nicht, dass er für sein politisches Werk auch einen Blankoscheck ausgestellt bekommt.

Eliho
10.05.10, 16:56

...Aber dafür fehlen den 50%, die gegen Inönü gestimmt haben, schlichtweg die Eier!
Atatürk ist schlecht

KingTurek
10.05.10, 17:16
Den Thread habe ich erstellt und habe auch nicht abgestimmt.
Ich war immer der Meinung das die Türkei nach Atatürk, also seit Inönü, ihre Unabhängigkeit verloren hat. Deswegen habe ich den thread erstellt, damit mich die User überzeugen können, was Inönü geleistet hat als Politiker.
Bisher kamen nur "Er hat die Türkei aus dem 2. WK rausgehalten" was mich allerdings nicht überzeugt. Hätten die Deutschen in Stalingrad gewonnen wäre die Türkei sowas von gegen die Russen im Krieg...

Enver
10.05.10, 19:26
Den Thread habe ich erstellt und habe auch nicht abgestimmt.
Ich war immer der Meinung das die Türkei nach Atatürk, also seit Inönü, ihre Unabhängigkeit verloren hat. Deswegen habe ich den thread erstellt, damit mich die User überzeugen können, was Inönü geleistet hat als Politiker.
Bisher kamen nur "Er hat die Türkei aus dem 2. WK rausgehalten" was mich allerdings nicht überzeugt. Hätten die Deutschen in Stalingrad gewonnen wäre die Türkei sowas von gegen die Russen im Krieg...

Hast du die Artikel gelesen die ich gepostet habe? Also nicht der Text von mir aber z.B. Cemil Kocak.
Obwohl... Hmmm, da geht es auch eher darum wie er war (Vergleichbar mit, etc.) und nicht die pol. Leistungen.

Wie gesagt, das wirklich beste ist immernoch das er alte Muhalifs reingeholt hat.

Enver
10.05.10, 19:31

...wir lieben Atatürk. Jeder liebt Atatürk.
Wie heißt es so schön? "Seni sevmek milli bir vazifedir"
Oder auch ganz toll "Seni sevmeyen ölsün" <<< Und sowas schreibt einer mit Prof. Dr. Titel... Scheinbar aber ohne einer wirklichen wissenschaftlichen Arbeit.

http://www.radikal.com.tr/ek_haber.php?ek=r2&haberno=6031

Hier nochmal schön zum mitverfolgen!

Beyefendi
10.05.10, 20:37
...wir lieben Atatürk. Jeder liebt Atatürk.
Wie heißt es so schön? "Seni sevmek milli bir vazifedir"
Oder auch ganz toll "Seni sevmeyen ölsün" <<< Und sowas schreibt einer mit Prof. Dr. Titel... Scheinbar aber ohne einer wirklichen wissenschaftlichen Arbeit.

http://www.radikal.com.tr/ek_haber.php?ek=r2&haberno=6031

Hier nochmal schön zum mitverfolgen!

Die Neu-Liberalen alt Islamisten scheinen Ihn nicht sonderlich zu lieben, ist wohl out.

Res-Q
10.05.10, 20:52

ich finde wir müssten uns mehr damit auseinandersetzen
du musst doch zugeben das es schon an Führerkult ähnelt

überall ist er allgegenwärtig auf allen scheinen auf allen öffentlichen gebäuden eigentlich überall

aber wir haben auch eine geschichte vor Atatürk, grossartige Männer und Frauen vor Atatürk

mich stört das wir nur ab 1923 rechnen
warum ist z.B kein Fatih Sultan Mehmet auf einem Geldschein, oder Mimar Sinan etc

versteh mich nicht falsch ich bin ihm auch sehr dankbar für all das was er erreicht hat aber er war ein Mensch und kein unantastbarer Gott.

mily
10.05.10, 22:04

überall ist er allgegenwärtig auf allen scheinen auf allen öffentlichen gebäuden eigentlich überall

aber wir haben auch eine geschichte vor Atatürk, grossartige Männer und Frauen vor Atatürk

warum ist z.B kein Fatih Sultan Mehmet auf einem Geldschein, oder Mimar Sinan etc

versteh mich nicht falsch ich bin ihm auch sehr dankbar für all das was er erreicht hat aber er war ein Mensch und kein unantastbarer Gott.

Im Prinzip richtig, aber gibt es ein Gesetz sich nicht mit der Geschichte vor 1923 zu befassen? Was kann die Regierung dafür, wenn die Türken sich nicht belesen möchten? Oder die Sendeanstalten stärker auffordern mehr Dokumentationen über die Vergangenheit zu machen. Auf dem Boden der Türkei ist Weltgeschichte passiert, man muß sich aber auch selber dafür interessieren.

Enver
10.05.10, 22:39

Als die türkischen Scheine erneuert wurden und das YTL zum TL wurde, gab es einpaar neue Bilder auf der Rückseite.
Das habe ich einem Freund aus der Türkei gezeigt. Ich freute mich dabei vor allem über drei Dinge.
1. Nun auch größere Geldscheine
2. Mal andere Bilder auf der Rückseite mit wichtigen Persönlichkeiten
3. Noch mehr Schutzmaßnahmen gegen Geldfälscher

Als der das gesehen hat sagte er sofort "Also stimmt es wirklich. Die AKP ist Atatürkfeindlich. Es muss sofort geputscht werden"

Also das hat mich geschockt. Als er Erfahren hat, das auf der anderen Seite immer noch Atatürk ist, hat es ihn erleichtert.
Nun gab es aber auf einpaar Scheinen ein Bild was er nicht besonders mochte.

Da hieß es dann "Das haben die Extra gemacht. Ein unschönes Bild gewählt"

In der Türkei gibt es einen sehr extremen Personenkult
In der Türkei gibt es eine sehr extreme Paranoia

Sowas ist wirklich nicht gut.

Enver
10.05.10, 22:55
Und außerdem Leute... Mal ganz ehrlich.
Wer von uns kennt denn schon Mustafa Kemal Atatürk oder Mustafa Ismet Inönü?... Kemal noch weniger als Inönü...

Sorry aber wenn erst in den 80'ern eine wissenschaftliche Arbeit über den Milli Sef und die damalige Zeit geschrieben wird und der Verfasser sich dabei auf einpaar Dokumente in der Türkei, am meisten aber auf die Dokumente im Ausland wie England, Frankreich, Deutschland, Russland stützen muss, dann ist das sehr heftig. Vor allem da es auch NOCH HEUTE so ist. Die Archive sind zu. Und falls sie offen sind, sind die Belges verschlossen.
Mein Gott wie viel Jahre müssen denn noch vergehen bis endlich die Archive geöffnet werden?

Wenn ich mich recht erinnere wurde letzten einpaar weitere Archive/Belege geöffnet (Mehmet Ali Sahin) ABER die Archive zu den Istiklal Mahkemes die es seid 1927(?) nicht mehr gibt sind immer noch verschlossen.
Immer noch Staatsgeheimnis? Normalerweise müsste das seit 1977 frei zugänglich sein.

Oder wo Can Dündar ein Belgesel über Latife Hanim gemacht hat, sagte er das er eigentlich viel mehr herrausgefunden hat, dies aber nicht eingebracht hat, weil das türkische Volk noch nicht bereit dazu ist diese Dinge zu erfahren.
Was soll das heißen? Wo soll das hinführen?

Was ist mit Fevzi Cakmak? Der einzige Marsall neben Kemal Atatürk und fast die ganze Zeit Genelkurmay Baskani...
Er wurde erst letzten Monat (zum ersten Mal, genau wie Ismet Inönü, Kazim Karabekir) offiziell vom jetzigen Genelkurmay Baskani erwähnt (anma töreni)...
Jedenfalls hat er ein Tagebuch geschrieben. Das fängt vor dem Mesrutiyet an geht bis zur Gründung der Türkei und dann macht es Stopp... Später nur noch die letzten Dinge vor seinem Tod.
Was ist mit dem Rest der 20'er Jahre?... Wo sind die 30'er Jahre? (Ich glaube auch ein Teil der 40'er fehlt... wohl im milli sef dönemi)...
Wieso werden die nicht veröffentlicht?... Joah... Geht nicht. Zu gefährlich oder wie?

Uns wird ein gezeichnetes Modell vorgelegt und wir sollen das so akzeptieren. Wieso?
Man merkt wie problematisch das schon mit Can Dündar war. Nichts negatives... Aber nur weil Atatürk menschlicher dargestellt wurde, hat er sehr viel Kritik bekommen.
Also ich habe den Film letztens geguckt und ich fragte mich ehrlich was diese Leute am Film für seltsam hielten?

Ach, mit dem Tagebuch von Kazim Karabekir genau das selbe. Ein wichtiger Teil... Weg. Wieso?
Das war bei NTV oder CNN... Ah, CNN Türk, da kam es gerade raus, die Tarihcis haben es sich durchgelesen und große Lücken erkannt.
Ich frage mich wie das weiter gehen soll. Am Ende hat einer gelacht und gesagt "Wie mir scheint wird der Rest ein geheimnis bleiben..."

demokrat99
10.05.10, 23:12
Kluger Schachzug...Wenn Erdogan Inönü mit jemandem verglichen hätte, dem jener eher (tatsächlich) entspricht - also mit jemand Unauffälligerem! - hätte es diese Empörung, derer es für eine gesellschaftliche Diskussion bedarf, nicht gegeben!

...ich behaupte, dass 90% derjenigen, die gegen Inönü gevotet haben, Inönü schlichtweg nicht kennen...

P.S.: Der Mann neben Atatürk ist Ismet Inönü!

Inönü hat zwei Seiten...
die seite als Soldat... da hat keiner was zu sagen....

das zweite ist Inönü als Politiker und machtgeiler typ.. er wird nicht um sonst als Chef genannt...
was hat Inönü als Pollitiker gut gemacht...
Neue Geldscheine und Mützen mit seinem Ebenbild und wollte Atürk auf geldscheinen verdrängen bzw mit
ihm gleichstellen lassen...
Er hat seinen Beitrag dazu geleistet das Adnan Menderes Aufgehängt wurde...
Inönü hat immer einese missbraucht für seine politik.. die Arme...
inönü muss zwei sachen auf sein buckel nehmen.. zwei Putsche , eine in den 60er Jahre und eine in den 70er Jahre..
jetzt die sonntags frage an dich... ausser seiner soldaten karriere? was hat er noch besonderens als Politiker gemacht...
hitler hatte keine interesse an der türkei,,, da hat inönü nichts besonderes gemacht...
bin auf deine antwort gespannt...

demokrat99
10.05.10, 23:28
hier einige Dokus über den super helden Inönü, der die türkei kaput gemacht hat...

Demir Kirat sind 10 Teile:

http://video.google.com/videoplay?docid=15214308705299 30636#

zweite Doku

und 12 Mart Belgesel sind auch einige Teile

http://video.google.com/videoplay?docid=15214308705299 30636#docid=-1167562803486567586

mily
10.05.10, 23:30
Und außerdem Leute... Mal ganz ehrlich.
Wer von uns kennt denn schon Mustafa Kemal Atatürk oder Mustafa Ismet Inönü?... Kemal noch weniger als Inönü...

Sorry aber wenn erst in den 80'ern eine wissenschaftliche Arbeit über den Milli Sef und die damalige Zeit geschrieben wird und der Verfasser sich dabei auf einpaar Dokumente in der Türkei, am meisten aber auf die Dokumente im Ausland wie England, Frankreich, Deutschland, Russland stützen muss, dann ist das sehr heftig. Vor allem da es auch NOCH HEUTE so ist. Die Archive sind zu. Und falls sie offen sind, sind die Belges verschlossen.
Mein Gott wie viel Jahre müssen denn noch vergehen bis endlich die Archive geöffnet werden?

Wenn ich mich recht erinnere wurde letzten einpaar weitere Archive/Belege geöffnet (Mehmet Ali Sahin) ABER die Archive zu den Istiklal Mahkemes die es seid 1927(?) nicht mehr gibt sind immer noch verschlossen.
Immer noch Staatsgeheimnis? Normalerweise müsste das seit 1977 frei zugänglich sein.

Oder wo Can Dündar ein Belgesel über Latife Hanim gemacht hat, sagte er das er eigentlich viel mehr herrausgefunden hat, dies aber nicht eingebracht hat, weil das türkische Volk noch nicht bereit dazu ist diese Dinge zu erfahren.
Was soll das heißen? Wo soll das hinführen?

Was ist mit Fevzi Cakmak? Der einzige Marsall neben Kemal Atatürk und fast die ganze Zeit Genelkurmay Baskani...
Er wurde erst letzten Monat (zum ersten Mal, genau wie Ismet Inönü, Kazim Karabekir) offiziell vom jetzigen Genelkurmay Baskani erwähnt (anma töreni)...
Jedenfalls hat er ein Tagebuch geschrieben. Das fängt vor dem Mesrutiyet an geht bis zur Gründung der Türkei und dann macht es Stopp... Später nur noch die letzten Dinge vor seinem Tod.
Was ist mit dem Rest der 20'er Jahre?... Wo sind die 30'er Jahre? (Ich glaube auch ein Teil der 40'er fehlt... wohl im milli sef dönemi)...
Wieso werden die nicht veröffentlicht?... Joah... Geht nicht. Zu gefährlich oder wie?

Uns wird ein gezeichnetes Modell vorgelegt und wir sollen das so akzeptieren. Wieso?
Man merkt wie problematisch das schon mit Can Dündar war. Nichts negatives... Aber nur weil Atatürk menschlicher dargestellt wurde, hat er sehr viel Kritik bekommen.
Also ich habe den Film letztens geguckt und ich fragte mich ehrlich was diese Leute am Film für seltsam hielten?

Ach, mit dem Tagebuch von Kazim Karabekir genau das selbe. Ein wichtiger Teil... Weg. Wieso?
Das war bei NTV oder CNN... Ah, CNN Türk, da kam es gerade raus, die Tarihcis haben es sich durchgelesen und große Lücken erkannt.
Ich frage mich wie das weiter gehen soll. Am Ende hat einer gelacht und gesagt "Wie mir scheint wird der Rest ein geheimnis bleiben..."

Mal spielst du den ganz Naiven der einfach mal naive Fragen stellt und dann weißt du plötzlich sehr viel. Lass das Katz und Maus Spiel und sag was du willst.

demokrat99
10.05.10, 23:41
hier eine 3 doku: Demokrati yokuse auch 10 Teile

http://video.google.com/videoplay?docid=-4293331713302559674#

Flagellum Dei
10.05.10, 23:56
t.

http://img267.imageshack.us/img267/4035/fatih1000lira.jpg

http://img143.imageshack.us/img143/145/sinan10000lira.jpg

:rolleyes:

Enver
11.05.10, 01:22
Mal spielst du den ganz Naiven der einfach mal naive Fragen stellt und dann weißt du plötzlich sehr viel. Lass das Katz und Maus Spiel und sag was du willst.

Offene Archive!

Enver
11.05.10, 01:24
http://img267.imageshack.us/img267/4035/fatih1000lira.jpg

http://img143.imageshack.us/img143/145/sinan10000lira.jpg

Ist ja geil. Find ich toll.
Und was ist auf der anderen Seite?....
Und... He... Warum ist da so eine weiße Fläche?
Aus welchem Jahr? Ist es echt?

mily
11.05.10, 08:05
Offene Archive!

Dann geh zur Regierung und verlang die Schlüssel. Was genau willst du erreichen? Angenommen einiges wurde in der Geschichte umgebogen, willst du das osmanische Reich zurück? Nach der französischen Revolution wurde auch einiges umgebogen, damit die Religion seinen Einfluß verliert, zb. Isaac Newton, jeder erinnert sich jetzt an ihn eher als den ersten modernen, kühl und rationell denkenden Naturwissenschaftler, dabei war der auch ein überzeugter Alchemist. War die französische Revolution deswegen falsch, beschweren sich die Franzosen, Europäer darüber?

Serden
11.05.10, 11:40
Ist ja geil. Find ich toll.
Und was ist auf der anderen Seite?....
Und... He... Warum ist da so eine weiße Fläche?
Aus welchem Jahr? Ist es echt?

Ich habe mal für dich in meinem historischen Banknoten-Archiv recherchiert. :D

Ich habe von der ''On Bin Türk Lirası (Mimar Sinan)'' noch genau 5 Exemplare und von der ''Bin Türk Lirası (Fatih Sultan Mehmet)'' nur ein einziges.

Der erste Geldschein mit Mimar Sinan wurde 1982 gedruckt und 1995 wieder aus dem Verkehr gezogen. Der zweite mit Fatih Sultan Mehmet wurde 1986 gedruckt und 1992 aus dem Verkehr gezogen.

Die weisse Fläche ist ein Feld, wo man, wenn man es in helles Licht hält, das Konterfei von Atatürk sehen kann.
Auf der anderen Seite schaut Ata nach links. Zu sehen sind noch ein paar blumenartige Motive.

Auf der ''Beş Bin Türk Lirası'' ist zudem noch Mevlana abgebildet (1985-1994). Auch das ist schön verziert: mit einer Minarette, ein paar Derwischen und einm Gebäude das einem Derwischkonvent ähnelt.

Enver
11.05.10, 14:32
Dann geh zur Regierung und verlang die Schlüssel. Was genau willst du erreichen? Angenommen einiges wurde in der Geschichte umgebogen, willst du das osmanische Reich zurück? Nach der französischen Revolution wurde auch einiges umgebogen, damit die Religion seinen Einfluß verliert, zb. Isaac Newton, jeder erinnert sich jetzt an ihn eher als den ersten modernen, kühl und rationell denkenden Naturwissenschaftler, dabei war der auch ein überzeugter Alchemist. War die französische Revolution deswegen falsch, beschweren sich die Franzosen, Europäer darüber?

Das osmanische Reich zurück? Niemals.
Ich halte ein Sultanat (Monarchie) nicht für angemessen. Eine Republik ist schon ausgezeichnet.

Wichtig ist vor allem, das die beiden Staaten "barisik" sind. Im moment werden viele in den Büchern doll beschuldigt was aber nicht so ist.
Jeder soll seine Position bekommen die er verdient.
Ne also, an die Archive kommt niemand ran.

leser
11.05.10, 21:09
Kleine musikalische Botschaft an alle Inönü Gegner, Armeno-Genozid-Befürwortende und insbesondere turcophobe Mitmenschen:

(http://www.youtube.com/watch?v=4n7nKNLSJCU&NR=1)

Enver
11.05.10, 23:45
Kleine musikalische Botschaft an alle Inönü Gegner, Armeno-Genozid-Befürwortende und insbesondere turcophobe Mitmenschen:

http://www.youtube.com/watch?v=4n7nKNLSJCU&NR=1

Die Sache scheint dich wirklich hart getroffen zu haben.

Karahan
12.05.10, 02:16
Mein Opa über Inönü, "Die Bauern beklauten sich selber dank ihm, man war froh wenn man ein bis zwei Sack Getreide vergraben konnte bevor seine Aasgeier auftauchten".

Önkuzu
12.05.10, 18:44
Türk tarihine ait olan simalar içerisinde hoşlanmadığım isimler muhakkak vardır. Bunlardan biri merhum İsmet İnönü'dür.

Olaya siyasi olarak bakmıyorum. Sadece mükemmel olan bir Cumhuriyetimizin çok değerli zaman kaybına uğramasında en büyük vebal kendisine ait olduğuna inandığım için.

demokrat99
13.05.10, 06:51

:naugthy:wie kommst du darauf, das atatürk schlecht oder gut...

atatürk hat früh erkannt das Inönü kein politiker ist und nicht sein nachfolger werden sollte...

so jetzt, wo sind deine Eier... wo hat Herr Inönü als Politiker was gute geleistet....

ich denke, schlichtweg fehlen eher dir die Eier:küsmüsmandrake:

Seymen
13.05.10, 08:25
Bir yanda 50 Milyon insanin hayatini kaybettigi 2. Dünya Savasi ve Hitler. Öbür yanda ülkesini savasa sokmayan halkin bir ferdinin burnu kanamadan o dönemi atlatan milli mücadele kahramani Ismet Pasa´nin kiyaslandigi kisiye bakiniz. Hainligin, alcakligin bu kadarina pes dogrusu.
Ben diyorum ki keske 2. Dünya Savasina katilsaydik, bir ihtimal Tayyip´in dedesi ölür bizde bu Tayyip faciasiyla hic tanismamis olurduk.

Aslinda onlarin meselesi Atatürk´ün analarini, bacilarini emperiyalist güclerin kucagindan kurtarmasindan
kaynaklanan rahatsizliklardir.

trabizon61
13.05.10, 08:30
Inönü hat zwei Seiten...
die seite als Soldat... da hat keiner was zu sagen....

das zweite ist Inönü als Politiker und machtgeiler typ.. er wird nicht um sonst als Chef genannt...
was hat Inönü als Pollitiker gut gemacht...
Neue Geldscheine und Mützen mit seinem Ebenbild und wollte Atürk auf geldscheinen verdrängen bzw mit
ihm gleichstellen lassen...
Er hat seinen Beitrag dazu geleistet das Adnan Menderes Aufgehängt wurde...
Inönü hat immer einese missbraucht für seine politik.. die Arme...
inönü muss zwei sachen auf sein buckel nehmen.. zwei Putsche , eine in den 60er Jahre und eine in den 70er Jahre..
jetzt die sonntags frage an dich... ausser seiner soldaten karriere? was hat er noch besonderens als Politiker gemacht...
hitler hatte keine interesse an der türkei,,, da hat inönü nichts besonderes gemacht...
bin auf deine antwort gespannt...
Und Adnan Menderes war gut oder wie? Und Adnan Menderes war kein Macht geiler Typ?

demokrat99
13.05.10, 09:56
Und Adnan Menderes war gut oder wie? Und Adnan Menderes war kein Macht geiler Typ?

naja in der Zeit vo Inönü war es einer der schlechtesten wirtschaftlichelage in der türkischen geschichte..
in der Zeit von Adnan menderes war es die Beste wirtschaftliche lage in der türkischen geschichte.. da war die türkische lira mehr wert als der Dolar....
und was hat Inönü als Politiker gutes für die türkei gemacht...??????????????????

CrazyTurk25
15.05.10, 20:54
Was wollt ihr mit dieser Umfrage bezwecken? Das hat meiner Meinung nach keinen Sinn! Fragt lieber wie wir die derzeitige Regierung finden!

TomBac
15.05.10, 21:02
Was wollt ihr mit dieser Umfrage bezwecken? Das hat meiner Meinung nach keinen Sinn! Fragt lieber wie wir die derzeitige Regierung finden!

Ich glaube, dazu findest du in diesem Forum 2.820 Threads und mindestens 1.212.325 Beiträge. Aber sei nicht erstaunt, es sind häufig die gleichen User, die mit Schaum vor dem Mund schreiben.... :brüll: PolitikCity ist stückweit auch Therapie. :lach:

kusera61
15.05.10, 21:13
Ne alay ediyorsun. Kann sich ja nicht jeder eine persönliche Therapie leisten :D

TomBac
15.05.10, 21:33
Ne alay ediyorsun. Kann sich ja nicht jeder eine persönliche Therapie leisten :D

Das war eigentlich gar nicht scherzhaft gemeint - auch wenn die Smileys einen solchen Eindruck erwecken sollten. :) Früher ist man ins Stadion gegangen, und hat sich die Seele aus dem Leib geflucht. Die Technik bietet heute andere Möglichkeiten, seinen Frust rauszulassen: "In meinem privaten Umfeld bin ich eigentlich ein ganz Lieber, aber im Virtuellen mutiere ich zum ganz Großen." Wenn ich Siggi (ich meine Freud) kennte, würde ich sagen, dass das "Über-Ich" im Virtuellen oft Urlaub hat, und das "Es" "'mal so richtig die Sau rauslassen kann".

mily
15.05.10, 22:03
Das war eigentlich gar nicht scherzhaft gemeint - auch wenn die Smileys einen solchen Eindruck erwecken sollten. :) Früher ist man ins Stadion gegangen, und hat sich die Seele aus dem Leib geflucht. Die Technik bietet heute andere Möglichkeiten, seinen Frust rauszulassen: "In meinem privaten Umfeld bin ich eigentlich ein ganz Lieber, aber im Virtuellen mutiere ich zum ganz Großen." Wenn ich Siggi (ich meine Freud) kennte, würde ich sagen, dass das "Über-Ich" im Virtuellen oft Urlaub hat, und das "Es" "'mal so richtig die Sau rauslassen kann".

Dann lass mal deine Sau raus. Egal ob nun über die CHP, Inönü, wen oder was auch immer.

Enver
15.05.10, 22:45
Dann lass mal deine Sau raus. Egal ob nun über die CHP, Inönü, wen oder was auch immer.

Das wird wohl keineswegs möglich sein. Ist verboten. Also weshalb die Aufforderung?

mily
16.05.10, 09:47
Das wird wohl keineswegs möglich sein. Ist verboten. Also weshalb die Aufforderung?

Zum einen war das eher scherzhaft gemeint. Zum zweiten was genau ist verboten? Zum dritten weiß ich bei Tombac nie genau was seine politische Einstellung eigentlich ist und wollte ihn auffordern mal aus sich rauszugehen und zu erzählen was ihn alles so stört. Denn die Einstellung immer nur andere wegen ihrer Verbissenheit bei politischen Themen zu kritisieren, aber nie zu erzählen warum es einem selber geht, stört wiederum mich.

Enver
16.05.10, 10:37
Zum einen war das eher scherzhaft gemeint. Zum zweiten was genau ist verboten? Zum dritten weiß ich bei Tombac nie genau was seine politische Einstellung eigentlich ist und wollte ihn auffordern mal aus sich rauszugehen und zu erzählen was ihn alles so stört. Denn die Einstellung immer nur andere wegen ihrer Verbissenheit bei politischen Themen zu kritisieren, aber nie zu erzählen warum es einem selber geht, stört wiederum mich.

Was soll ihn schon stören? Das selbe wie mich.
Merkel und ihre seltsame Politik

mily
16.05.10, 10:39
Was soll ihn schon stören? Das selbe wie mich.
Merkel und ihre seltsame Politik

Warum redest du eigentlich für ihn? Bist du sein Sekretär?

Enver
16.05.10, 10:58
Warum redest du eigentlich für ihn? Bist du sein Sekretär?

Das ist nicht meine Schuld. Die Schuld solltest du lieber bei dir suchen.
Es scheint das er für eine Weile nicht online ist. Du aber möchtest unbedingt ne Antwort.
Da musste ich einfach einspringen. Er hat sicherlich viel wichtige Dinge zutun.

mily
16.05.10, 11:09
Das ist nicht meine Schuld. Die Schuld solltest du lieber bei dir suchen.
Es scheint das er für eine Weile nicht online ist. Du aber möchtest unbedingt ne Antwort.
Da musste ich einfach einspringen. Er hat sicherlich viel wichtige Dinge zutun.

Meine Schuld? Irgendwie verrennst du dich. Wo habe ich unbedingt eine Antwort haben wollen das du zu Hilfe eilen mußtest? Ganz im Gegenteil bin ich es von ihm nicht anders gewohnt das er oft Tage später antwortet. Schließlich habe ich in der Vergangenheit mit ihm oft die eine oder andere Diskussion gehabt. Deine Argumentation ist wirklich die eines persönliches Sekretärs.

TomBac
16.05.10, 11:20
Sagolun, arkadaslar, ama beni "ne edeceksiniz", yahu?

Bakin Almanya'da hava bugün güzel...

4009

Sevdiginizi/ sevdiklerinizi yaniniza alin ve bugünü degerlendirin...http://www.politikcity.de/new/forum/images/misc/pencil.png

emire
17.05.10, 14:31
61,22 %der user finden Inönü als einen schlechten Politiker,mag sein sein.

Wenn ich mir überlege wieviel Tote der 2.Weltkrieg hervorgebracht hat,es wäre gewiß ein Todesurteil für die Türkei gewesen.
Gewiß hätten vielleicht Hunderttausende von Türken ihr leben verloren,ich wäre nicht geboren ebenso wie viele andere User in diesem Forum.
Was kann besser oder schlechter sein als ein Vorraus schauender Politiker.Erdogan beklagte die Bezugscheine und Lebensmittelkarten,diese Leid hatten auch meine Eltern und viele millionen Türkische eltern zu durchleben.
Mein Opa hätte das Brot mit dem Zollstock aufgeteilt,besser etwas entbehren und Hungern als Tod und keine resultierende Geburt.

Ohne Inönü gebe es vielleicht kein Erdogan,wenn hätten den viele in ihrer Hoffnungslosigkeit den zujubeln wollen ?

Karahan
19.05.10, 02:08
Inönü der dieb zwang die Bauern einen teil ihrer Ernte ohne Bezahlung abzugeben, die Bauern waren froh wenn sie ein zwei Sack vergraben konnten bevor die Soldaten kamen und es beschlagnahmten.

Dieser Mensch war eine Pfeiffe als Politiker, es wäre besser für das Volk gewesen wenn er beim Militär geblieben wäre

Polat Alemdar
01.06.10, 03:01
http://www.youtube.com/watch?v=oINj6DSvsFA&feature=related

Peygamberimiz (s.a.v.):
Bir ömrü nasıl yaşarsanız öyle ölürsünüz. Nasıl ölürseniz öyle de dirilirsiniz.

Siz Ne Diyorsunuz ????

Yigit Efe
01.06.10, 03:04
ufak atta civcivler yesin :D

Adiyamanli
27.09.10, 22:31
Ismit Inönü (!), auch genannt Milli $ef.
Wie ist eure Meinung über den 2. Staatspräsidenten der Türkei?

Es gibt zwar viel zu sagen über ihn, aber ich lass euch erstmal.

2 Sachen fallen mir da spontan ein.

1. Er hat den Vetrag von Lausanne nach hartnäckigen und erfolgreichen Verhandlungen unterzeichnet.

2. Dank seiner Politik musste meine Mutter im Kindesalter hungern.